Abstract:
هدف این مقاله واکاوی هوش فرهنگی دربین دانشجویان مدیریت دانشگاه اردکان می باشد.دانشگاه اردکان از نظرفرهنگی در یک موقعیت جغرافیایی مذهبی واقع شده است وسالیانه پذیرای جذب دانشجویان فرهیخته از مناطقی با تنوع فرهنگی خواهد بود به همین دلیل آگاهی وشناخت از تفاوت های چندفرهنگی وارائه پاسخ های رفتاری صحیح به افرادی با الگوهای فرهنگی متفاوت بسیارحائزاهمیت است.ازآن جایی که دانشگاه از مراکز مهم در رشد وشکوفایی استعدادها به شمار می آید لازم است که جوامع علمی ودانشگاهی برای حفظ سرمایه های فکری واجتماعی مملکت خود باید دیدگاه های نوینی برای درک وبهبود ارتباطات در محیط های چندفرهنگی ایجاد کند.بنابراین داشتن هوش فرهنگی در تعاملات اجتماعی می تواند نقش موثری را در برقراری ارتباطات چندفرهنگی ایجاد کند.هدف مقاله حاضراین است که با تقویت هوش فرهنگی از طریق خودکارآمدی تحصیلی وخودباوری در داتشجویان نقش موثری در بهبود واثربخشی تعاملات اجتماعی نائل نماید.
Machine summary:
لذا یکی از مراکزی که ما شاهد تفاوت های فرهنگی درآن هستیم در دانشگاه ها هستند،از این رو برای داشتن تعاملت اجتماعی موثر با افراد از فرهنگ های گوناگون وتشریک مساعی با آن ها در محیط دانشگاهی داشتن هوش فرهنگی بال برای دانشجویان مزیت رقابتی ایجاد می کند وباعث تعاملت اجتماعی موثر،درک تفاوت های فرهنگی وعدم سوء تعبیرهای میان فرهنگی وارتباطات سازنده واثربخش در بین دانشجویان خواهد شد.
توانایی فرد برای تطبیق با ارزش ها،سنت ها وآداب ورسومی متفاوت ازآن چه درزمینه فرهنگی خود به آن عادت کرده وکارکردن ٨٤٩ واکاوی هوش فرهنگی در بین دانشجویان مدیریت دانشگاه اردکان حسین پورچایجانی دریک محیط متفاوت فرهنگی،معرف هوش فرهنگی است)آهنچیان،١٣٩١(.
محیط کارجهانی نیازبه افرادی دارد که به فرهنگ های مختلف آشنا باشند وبتوانند با افراد سایرفرهنگ ها ارتباط مناسب برقرارکنند برای این منظور،افراد نیاز به هوش فرهنگی دارند.
هوش فرهنگی: ٨٥١ واکاوی هوش فرهنگی در بین دانشجویان مدیریت دانشگاه اردکان حسین پورچایجانی هوش فرهنگی توانایی بروز عکس العمل موثر دربرابر اهالی فرهنگ های بیگانه است که مانند هوش اجتماعی وهیجانی از سطوح مختلف برخورداراست.
Social Intelligence ٨٥٢ واکاوی هوش فرهنگی در بین دانشجویان مدیریت دانشگاه اردکان حسین پورچایجانی فرهنگی)نائیجی وعباسعلی زاده،١٣١١(،بعد دانش؛آگاهی واطلع در مورد هنجارها،فعالیت ها وقراردادهای فرهنگ های مختلف حاصل ازتجارب فردی وآموزشی و بعد انگیزش توانایی وتمایل به یادگیری وفعالیت در برابری ارتباط با افرادی از فرهنگ های دیگر وبعد رفتاری توانایی انجام رفتارهای کلمی وغیرکلمی مناسب درهنگام برقراری ارتباط با افرادی از فرهنگ های دیگر منعکس می کند)ارلی وانگ،٢٢٢٣(.