Abstract:
فضای مجازی در شکل دادن و تولید افکار، تفسیر، وقایع و تحلیلهای چند بعدی آنها بویژه در انتقال اخبار هر چند کذب یا واقعی با از بین بردن فواصل جغرافیایی و فراملی گرایی، کاهش اهمیت زمان و مکان در بسترسازی اعتماد در کنار رسانه ملی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر اعتماد کاربران به اخبار منتشره در فضای اینستاگرام از دیدگاه کارشناسان و خبرگان علوم ارتباطات اجتماعی و رسانه، طراحی و اجرا شده است.پژوهش حاضر از نوع کاربردی، به لحاظ روش پیمایشی و تکنیک آن پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه کارشناسان و سردبیران خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، مهر و باشگاه خبرنگاران است که حدود 300 نفر هستند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 168 نفر است. برای سنجش روایی ابزار اندازه گیری، از روایی صوری استفاده شده و برای سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که آلفای بدست آمده، 982. است.مبانی نظری پژوهش حاضر، بر اساس نظریه های شکاف آگاهی جامعه اطلاعاتی دانیل بل، جامعه شبکهای مانوئل کاستلز، استفاده و رضامندی کاتز، اعتماد جیمز کلمن، اعتماد و تعاملات مورتن دوچ تنظیم شده است. یافتههای حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که از دیدگاه کارشناسان و خبرگان مورد مطالعه، فرم و نوع اطلاع رسانی در اینستاگرام در مقایسه با رسانه ملی، ویژگیهای فردی، سرعت ، دقت ، صداقت، حضور افراد سرشناس، عدم وابستگی اخبار به ارگان و نهادهای دولتی و تازگی اخبار دراینستاگرام از عوامل اثر بخش بر اعتماد به اخبار مختلف منتشره است.
The virtual space in shaping and producing thoughts, interpretation, events, and subsequent analyses, especially in conveying the news of all false or factual occurrences, is to reduce the importance of time and place in creating mistrust and confidence alongside the national media.Therefore, with the aim of examining the factors affecting users 'trust in Instagram news published among 168 experts and editors of IRNA, ISNA, Mehr and Mehr Reporters' Club, the researcher calculated the researcher-made questionnaire with validity method. Alpha Cronbach 982. Research.The theoretical framework of this research is: Daniel Bell's information society, Manuel Castells' network society, Katz's use and satisfaction, James Coleman's trust, Morten Doch's trust and interactions. Inferential findings from the hypothesis test are also the form and type of information on Instagram compared to the national media, personal characteristics, speed and accuracy and honesty and the presence of celebrities and the lack of dependence of news on government agencies and institutions, recent news on Instagram He trusts various published news.
Machine summary:
يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه ها نشان داد که از ديدگاه کارشناسان و سردبيران خبرگزاريها، فرم و نوع اطلاع رساني در اينستاگرام در مقايسه با رسانۀ ملي، ويژگيهاي فردي، سرعت ، دقت ، صداقت ، حضور افراد سرشناس ، عدم وابستگي اخبار به ارگان و نهادهاي دولتي و تازگي اخبار در اينستاگرام از عوامل اثربخش بر اعتماد به اخبار مختلف منتشره است .
کاربران اغلب بر اين باورند که اعتماد به عنوان يک عنصر مهم و اساسي در ارتباطات و مراوداتي که در شبکه هاي اجتماعي برقرار ميکنند، وجود داشته و اخبار و اطلاعاتي که در اين شبکه ها منتشر ميشود نيز به تبع آن قابل اعتمادتر از ديگر مجاري ارتباطي است .
بنابراين ، شناسايي نقش در دسترس بودن شبکه اينستاگرام ، نقش فرم و نوع اطلاع رساني، نقش اثرگذاري حضور چهره هاي مشهور جامعه ، نقش سرعت در اطلاع رساني، نقش تازگي اخبار، نقش عدم وابستگي به منابع رسمي خبر، نقش صداقت ، فقدان سانسور، نقش فعال و کنشگر بودن کاربران در اينستاگرام در ميزان اعتماد به اخبار منتشره در اين فضا، اهداف فرعي پژوهش حاضر را تشکيل ميدهند.
بر اين اساس ، فرضيه هاي پژوهش در زمينه عواملي که به نظر ميرسد کاربران آن ها را در اعتماد به اينستاگرام ، دنبال ميکنند از جمله ؛ فرم و ماهيت اخبار، سرعت ، دقت ، صداقت ، استقلال ، استفاده از نظرات افراد سرشناس ، استقلال و عدم وابستگي، تازگي، فقدان سانسور، تنظيم شده و مورد سنجش قرار گرفته اند.