Abstract:
امروزه و در عصر رسانهها دیگر نه جنس تعاملات مانند گذشته است و نه نسل حاضر رفتارهای قابل پیشبینی و مبتنی بر فضای ذهنی والدین و مربیان را دارند. امروز رفتارها کاملا از رسانهها در انواع متنوع آن متاثرند، و نسل کودک و نوجوان ما که در عمل بومیهای دیجیتال هستند، به سمت و سویی سوق داده میشوند که هم با بزرگترهای خویش شکاف آگاهی و دیجیتال دارند و هم تصویرهای ذهنیشان دستخوش فضای سراسر رسانهای شده قرار گرفته است.امروزه و در عصر رسانهها دیگر نه جنس تعاملات مانند گذشته است و نه نسل حاضر رفتارهای قابل پیشبینی و مبتنی بر فضای ذهنی والدین و مربیان را دارند. امروز رفتارها کاملا از رسانهها در انواع متنوع آن متاثرند، و نسل کودک و نوجوان ما که در عمل بومیهای دیجیتال هستند، به سمت و سویی سوق داده میشوند که هم با بزرگترهای خویش شکاف آگاهی و دیجیتال دارند و هم تصویرهای ذهنیشان دستخوش فضای سراسر رسانهای شده قرار گرفته است.
در این میان، سوال این است که چه چیزی میتواند فضا را به سمت مدیریت هدفمند هدایت کند و کمتر موجب تغییرات مبنایی و بنیادین شود؟ در واقع، مهاجران دیجیتال که والدین و مربیان جزو این گروه هستند (افرادی که هم فضای دیجیتال را تجربه میکنند و هم فضای غیر دیجیتال را) چگونه میتوانند با کمترین درگیری با فرزندانشان، همان بومیان دیجیتال یا نسل هزارهسومیها که تنها فضای دیجیتال را تجربه کردهاند، همراهی کنند؟ اینجا ما باید از رهگذر سواد رسانهای که در نهایت به تربیت رسانهای منجر میشود، عبور کنیم. در این مسیر، باید بدانیم در تعریفی کلی، سواد رسانهای چیست و در بعد مفهوم شناسی چگونه درک آن میتواند به تربیت رسانهای منجر شود؟
Machine summary:
تربیت رسانهای نسل هزاره سوم مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای دکتر معصومه نصیری ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ فایلهای مرتبط )به تصویر صفحه رجوع شود) امروزه و در عصر رسانهها دیگر نه جنس تعاملات مانند گذشته است و نه نسل حاضر رفتارهای قابل پیشبینی و مبتنی بر فضای ذهنی والدین و مربیان را دارند.
در این مسیر، باید بدانیم در تعریفی کلی، سواد رسانهای چیست و در بعد مفهوم شناسی چگونه درک آن میتواند به تربیت رسانهای منجر شود؟ ما بهعنوان کسانی که میخواهیم رفتار منجر به تربیت رسانهای اتخاذ کنیم، باید بدانیم اساساً سواد رسانهای و اطلاعاتی، نوعی از آموزش رسانهای و اطلاعاتی است که نهتنها در انتخاب نوع رسانه مؤثر است، بلکه محتوای رسانهای را با دیدگاه انتقادی، تربیتی، فرهنگی و دینی، برای ایجاد نوعی از بینش و فهم در گزینشگری رسانهای توسط مخاطبان، برای تحقق جامعه مطلوب، ارزیابی میکند و انتخاب مناسب را به مصرفکنندگان رسانهای ارائه میدهد.