Abstract:
بازاریابی حسی یکی از روشهای نوین بازاریابی است که موجب جذب مشتریان بازار هدف از طریق ایجاد یک تجربه متمایز و تاثیرگذاری بر ادراک و رفتار تصمیم خریدار میشود. لذا، هدف این پژوهش بررسی نقش بازاریابی حسی بر بهبود تجربه مشتری و قصد خرید از فروشگاه در فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش شهر ساری میباشد. بدین منظور پرسشنامه پژوهش بین 384 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مشتریان فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش در شهر ساری میباشد، توزیع شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت پاسخ به فرضیات تحقیق با نرم افزار LISREL از روش بررسی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که بازاریابی حسی بر بهبود تجربه مشتری و قصد خرید از فروشگاه تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین کلیه ابعاد بازاریابی حسی بر بهبود تحربه مشتری و قصد خرید از فروشگاه تاثیر مثبت و معناداری دارد.نتایج نشان داد که بازاریابی حسی بر بهبود تجربه مشتری و قصد خرید از فروشگاه تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین کلیه ابعاد بازاریابی حسی بر بهبود تحربه مشتری و قصد خرید از فروشگاه تاثیر مثبت و معناداری دارد.
Sensory marketing is one of the modern methods of marketing that attracts target market customers by creating a distinct experience and affecting the perception and behavior of the buyer's decision. So, the purpose of the present research is to examine the role of sensory marketing in the improvement of customer experience and the intention of purchase from Ofogh Kourosh chain store in Sari. For this purpose, the questionnaire of the research was distributed among 384 populations that include all customers of Ofogh Kourosh chain stores in Sari. The method of the research was descriptive and correlational. To answer the hypotheses of the research, LISREL Software and structural equations modeling were used. The results showed that sensory marketing has a positive significant effect on the improvement of customer experience and the intention of purchase from the store. Also, all dimensions of sensory marketing have a positive significant effect on the improvement of customer experience and the intention of purchase from the store. Also, all dimensions of sensory marketing have a positive significant effect on the improvement of customer experience and the intention of purchase from the store.
Machine summary:
نقش بازاريابي حسي بر بهبود تجربه مشتري و قصد خريد از فروشگاه (مورد مطالعه : فروشگاه هاي زنجيره اي افق کوروش ) رضا کاظمي ١ 2 تاريخ دريافت مقاله : ٩٩/٠٩/١٩ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٩/١١/٠٩ مجيد فتاحي نيلوفر ايمان خان ٣ چکيده بازاريابي حسي يکي از روش هاي نوين بازاريابي است که موجب جذب مشتريان بازار هدف از طريق ايجاد يک تجربه متمايز و تاثيرگذاري بر ادراک و رفتار تصـميم خريدار ميشـود.
يافته هاي پژوهش نشان داد بازاريابي حسي رويکردي نوين و مناسب از بازاريابي است که ميتواند براي مشتريان تجربۀ خوشايند خلق کند و با ايجاد اين تجربه آنها را به مشتريان وفادار تبديل کند.
فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي١: بازاريابي حسي بر بهبود تجربه مشتري تأثير مثبت و معنادار دارد.
Atmospherics as a marketing tool, Journal of Retailing, 49, 48–64.
An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affect perception, judgment and behavior, Journal of Consumer Psychology, 22(3), 332–351.
Customer experience management in retailing: Understanding the buying process, Journal of Retailing, 85(1), 15–30.
Ambient smell and the retail environment: Relating olfaction research to consumer behavior, Journal of Business and Management, 9(3), 289–302.
The possibility of Tactile Contamination 46 Ghalandari & Norouzi 47 Chen & Lee 48 Kudeshia & Kumar 49 Huang & Su 50 Bustamante & Rubio 51 Krishna 52 Kline 53 Goodness of Fit Index 54 Comparative Fit Index 55 Adjusted Goodness of Fit Index 56 Root Mean Square Error of Approximation 435