Abstract:
راوی و زاویۀ دید ازجمله عناصر مهمّ داستان هستند که استفاده از آنها بهشکلهای مختلف، سبب پویایی و تحوّل هنر داستاننویسی معاصر شده است. «غادة السّمان» (1942) ادیب و نویسندۀ بزرگ سوری، رمان کوابیس بیروت خود را با زاویۀ دید درونی و راوی اوّلشخص روایت میکند و موفّقیت این اثر نیز بهسبب کاربست مناسب راوی و زاویۀ دید منتخب نویسنده است. در جستار پیش رو تلاش شده با روش توصیفی – تحلیلی، نقش زاویة دید راوی در پیشبرد ماجراهای داستان کوابیس بیروت بررسی، ارزیابی و نقد شود. راوی کوابیس بیروت قهرمان داستان است که با زاویۀ دید اوّلشخص، نقش صدای مؤلّف را برای ارائة اطّلاعات به خواننده ایفا میکند. ازآنجاکه نویسنده از چشم خواننده پنهان و ماجراهای داستان با زبان راوی اوّلشخص روایت میشود، درک اتّفاقهای سخت جنگ، برای خواننده باورپذیر و تأثیرگذاری آن بیشتر است. انتخاب این راوی باعث تسریع حرکت داستان میشود؛ زیرا حاصل تجارب عینی و ذهنی فرد خاصّّی است و دیگر واسطهای بهنام نویسنده میان خواننده و اثر قرار ندارد. راوی اوّلشخص نسبت به احساسات و نظرات شخصیّتهای دیگر داستان بیاّطلاع است؛ بنابراین دربارة آنان با حدس و گمان صحبت میکند. دربارۀ خود نیز میکوشد به روش شخصیّتپردازی غیر مستقیم، یعنی با اعمال، بیان افکار و گفتوگو، خود را به خواننده بشناساند.
The narrator and the point of view are among the important elements of the story, the use of which in different ways has caused the dynamism and evolution of the contemporary storytelling. Ghada Al-Saman (1942) , narrates his novel Quabis Beirut with an inner point of view and a first-person narrator and the success of this work is due to the proper use of the narrator and the selective point of view of the author. In this research, an attempt has been made to study, evaluate and criticize the role of the narrator's point of view in progressing the adventures of the story by descriptive-analytical method. The narrator of Quabis Beirut is the protagonist who plays the role of the author's voice to provide information to the reader from a first-person point of view. Because the author narrates the hidden story from the eyes of the reader and the adventures of the story in the mouth of the first-person narrator, the understanding of the hard events of the war is more credible and effective for the reader. Selecting this narrator accelerates the movement of the story. Because it is the result of the objective and mental experiences of a particular person, and there is no longer a mediator in the name of the author between the reader and the work. The first-person narrator is unaware of the feelings and opinions of the other characters in the story. So he talks about them with speculation. He also tries to introduce himself to the reader through indirect characterization, that is, through actions, expression of thoughts and dialogues.