Abstract:
در عصر حاضر تأکید نظام آموزش و پرورش بر انتقال دانش نیست و نقش مدرسه با گذشته تفاوت بسیار دارد. آموزش و پرورش به جای پرداختن به مواد درسی به انسان میپردازد و به تمام ابعاد زندگی او توجه میکند. در این مقاله در راستای تبیین چالشهای فرهنگی فراروی آموزش و پرورش ایران درعصر جهانیشدن نخست پدیدهی جهانیشدن آموزش و پرورش توصیف شده و در ادامهی مفهوم آموزش در جامعهی جهانی و ابعاد آن مطرح و سپس جهانیشدن و یاددهی و جهانیشدن و یادگیری توصیف گردیده و با توجه به پژوهش انجام شده در مرکز ملّی جهانیشدن دیدگاه مدیران و کارشناسان این مرکز پیرامون چالشهای آموزشی- فرهنگی فراروی آموزش و پرورش در عرصهی جهانی مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاصل از آن ارائه شده است.
Today the education system is not focusing on knowledge transfer and school roles differ totally with the past. Education system concerns human and his life aspects except the curriculum. This essay is to explain the cultural challenges facing Iran educational system in the age of globalization; so it first clarifies the global phenomenon of education system and then goes to the concept of global education and its consequent aspects; afterwards the globalization and teaching along with the globalization and learning are defined; and finally the experts and managers viewpoints in the globalization center (where the study took place) have been assessed and extracted.
Machine summary:
به همين منظور بسياري از کارشناسان و متخصصان امر تعليم و تربيت در نظام آموزشي بر اين باورند که با تأثير فناوري (IT) در فرآيند جهاني شدن نظام آموزشي به جاي انتقال يک جانبه ي اطلاعات و محفوظات بايد برنامه ي آموزشي را تغيير دهد و به عنوان يک رابط جهت آشنايي فراگيران با جهان پيرامون آنها ايفاي نقش نمايد تا فراگيران ، خود در نهايت به عنوان خروجي هاي سيستم در تعاملات دروني و بيروني محيط خويش پويايي لازم را داشته باشند زيرا به قول آقاي «پيتر دراکر» در کتاب «جامعه پس از سرمايه داري » يک چيز را ميتوانيم به خوبي پيشگويي کنيم و آن اين است که بزرگ ترين تغيير، همانا تغيير و تحول در دانايي خواهد بود يعني دگرگوني در آن چيزي که فرهيختگي به حساب ميآيد و در آينده هيچ نهاد ديگري به اندازه ي مدرسه به عنوان خط مقدم نظام آموزشي با چالش هاي اساسي و بنياديني که در نهايت منجر به دگرگوني آن خواهد انجاميد، مواجه نخواهد شد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تفسير: با توجه به سطح معنيداري(٠/٧٤١) و درجه ي آزادي (٢١٧) و ٤٠١٤=F پيرامون نقش اهميت يافتن اصل همکاري و تفاهم بين المللي در تعليم و تربيت در توسعه ي آموزش وپرورش ميان نظرات مديران و کارشناسان مرکز ملي جهاني شدن تفاوت معناداري وجود ندارد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تفسير: با توجه به سطح معنيداري (٠/٧٤١) و درجه ي آزادي (٢١٧) و ٥٢٦٧=F پيرامون نقش برنامه هاي آموزشي بين المللي در توسعه ي آموزش و پرورش ميان نظرات مديران و کارشناسان مرکز ملي جهاني شدن تفاوت معناداري وجود ندارد.