Abstract:
این تحقیق با هدف نقش برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان در توسعه صلاحیت و ویژگیهای مورد نیاز معلمان از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهرکرد انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و هدف اصلی پژوهش کاربردی بوده و از نظرگردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهرکرد است که تعداد آنها 1200 دانشجو و 196 استاد بوده است. با استفاده ازفرمول کوکران تعداد 130 استاد از جامعه مورد بررسی و 291 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری طبقهای (طبقه اول اساتید، طبقه دوم دانشجویان). استفاده شده است. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است. جهت پایایی سوالات پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقادیر ضرایب بیشتر از 7/0 بدست آمده و روایی با استفاده از روشهای روایی محتوا و روایی سازه مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه وتحلیل دادهها از نرم افزار SPSS18 استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که برنامه درسی تربیت معلم در توسعه صلاحیتها و ویژگیهای موردنیاز حرفه معلمی اثر بخش بوده است. به طوری که نظر دانشجویان نسبت به کارآمدی برنامه درسی، در توسعه و پرورش صلاحیتهای معلم با میزان همبستگی 624/0 مثبت بوده است. و نظر اساتید نسبت به کارآمدی برنامه درسی، در توسعه و پرورش صلاحیتهای معلم با میزان 688/0 مثبت بوده است. در این راستا پیشنهاد میشود همکاری مستمر علمی- پژوهشی میان اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با دانشگاههای معتبر کشور و مراکز علمی- تحقیقاتی در جهت ارتقاء صلاحیتها و ویژگیهای موردنیاز حرفه معلمی صورت پذیرد.
Machine summary:
اگرچه در حال حاضر تربيت و پرورش معلمان مورد نياز نظام آموزشي در ايران بر عهده دانشگاه فرهنگيان نهاده شده است اما به نظر مي رسد اين تغييرات ساختاري است و در ماهيت مراکز و پرديس هاي آن تغيير صورت نپذيرفته است با اين وجود پژوهش ها نشان ميدهد که در گذشته برنامه هاي درسي دوره هاي اين مراکز در پرورش صلاحيتهاي معلم توفيق چنداني نداشته است .
با توجه به تغييرات انجام شده و ضرورت اصلاح و نوسازي برنامه درسي در راستاي سند تحول آموزش و پرورش لازم است تا اثربخشي برنامه درسي فعلي دانشگاه را از جهت تحقق اهداف يعني توسعه و پرورش صلاحيت ها و شايستگي معلم مورد بررسي و پژوهش قرار دهيم .
لازم به ذکر است نمره گذاري در اين پرسشنامه بدين صورت انجام پذيرفته است : ٠= اصلا ١= خيلي کم ٢= کم ٣= متوسط ٤= زياد ٥ = خيلي زياد آمار استنباطي "تحليل فرضيه فرعي اول : برنامه درسي تربيت معلم با توسعه صلاحيت ها و ويژگي هاي مورد نياز حرفه معلمي از نظر دانشجويان ارتباط معنيداري دارد.
نتايج به دست آمده از اين فرضيه با تحقيقات : عقيلي و همکاران (١٣٩٢) که با عنوان صلاحيت هاي معلم در برنامه درسي تربيت معلم ، شناسايي، ميزان تحقق و نقاط قوت و ضعف از منظراساتيد و دانشجويان و فارغ التحصيلان صورت گرفت نشان ميدهد نظر اساتيد نسبت به کارآمدي برنامه درسي، در توسعه و پرورش صلاحيت هاي معلم مثبت بوده است .