Abstract:
آموزش عالی در کشور ایران به شکلهای مختلفی توسعه پیدا کرده است و طبیعتاً متقاضیان مختلفی را از گروههای سنی، جنسی و طبقات اجتماعی به خود جلب کرده است. این نوع آموزشها از دورههای کاردانی تا تحصیلات تکمیلی، و به شیوههای نظری و عملی انجام میگیرد. یکی از این نوع آموزشها، آموزشهای فنی و حرفهای است که در دانشگاههای فنی و حرفهای ارائه میشود. این پژوهش، به صورت توصیفی بوده و جامعۀ آماری آن را دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای استان مازندران را تشکیل دادهاند. مسئلۀ اساسی این تحقیق این است که چه انگیزه و دلایلی متقاضیان را برای ورود به دانشگاههای فنی و حرفهای ترغیب کرده است؟ نتایج این پژوهش نشان داده است که: علل انگیزشی جذب دانشجو به رشتۀ فنی و حرفهای همبستگی مثبت معنیدار با استعداد و توانایی دانشجو، همبستگی مثبت معنیدار با بازار کار و آیندۀ شغلی؛ همبستگی منفی معنیدار با وضعیت اقتصادی دانشجو؛ همبستگی مثبت معنیدار با کوتاهمدت بودن دوره و جذب سریع به بازار کار؛ همبستگی منفی معنیدار با شغل والدین؛ همبستگی مثبت معنیدار با خوداشتغالی و همبستگی مثبت معنیدار با وضعیت تحصیلی؛ همبستگی مثبت معنیدار با تشویق خانواده دارد.
Higher education in Iran, has been variously developed and has attracted naturally several groups of applicants with different age, gender and social class. This type of education is theoretically and practically performed in a rang of undergraduate courses to graduate ones. This study was descriptive and the statistical population included all technical–vocational college students in Mazandaran. The fundamental question of this research included what incentives and reasons encourage applicants to enter into technical–vocational colledges. The results showed that the studentchr('39') motivation has positive correlation with talents and abilities, future labour market and employment, short educational period and quick absorbtion into labour market, self-employment, educational situation, and family encouragement and has a significant negative correlation with socioeconomic status of students and their parentschr('39') jobs.
Machine summary:
مسئلۀ اساسي اين تحقيق اين است كه چه انگیزه و دلایلی متقاضيان را برای ورود به دانشگاههاي فنی و حرفهای ترغیب کرده است؟ نتایج این پژوهش نشان داده است که: علل انگیزشی جذب دانشجو به رشتۀ فنی و حرفهای همبستگی مثبت معنیدار با استعداد و توانایی دانشجو، همبستگی مثبت معنیدار با بازار کار و آیندۀ شغلی؛ همبستگی منفی معنیدار با وضعیت اقتصادی دانشجو؛ همبستگی مثبت معنیدار با کوتاهمدت بودن دوره و جذب سریع به بازار کار؛ همبستگی منفی معنیدار با شغل والدین؛ همبستگی مثبت معنیدار با خوداشتغالی و همبستگی مثبت معنیدار با وضعیت تحصیلی؛ همبستگی مثبت معنیدار با تشویق خانواده دارد.
طبق یافتههای پژوهش کانجر و پیترسون 4 (1999) نگرش دانشآموزان دختر و پسر نسبت به انتخاب شغل و رشتۀ تحصیلیشان تفاوت معنیداری دارد؛ به طوری که پسران آیندۀ شغلی و استقلال مالی و دختران استعداد، جنسیت و عامل اجتماعی را در انتخاب شغل و رشتۀ تحصیلی خود در نظر داش Hoffman Haller Casline Conger & Peterson پژوهشهای مختلف مؤید ارتباط انگیزۀ تحصیلی با عوامل مختلف است.