Abstract:
تحصیل و آموزش مراحل اساسی زندگی هر فرد است که چنانچه واجد کیفیت و استاندارهای تعریف شده باشد، پرورش استعدادها و مهارتهای افراد را به دنبال داشته و آنان را برای فعالیت در عرصۀ کسب و کار آماده میکند. از آنجا که تحصیل و اشتغال دو شاخص مهم برسازندۀ ابعاد کیفیت زندگی است مقالۀ حاضر در صدد است معانی ذهنی شهروندان شهر اصفهان در رابطه با چالشهای موجود در فرآیند دستیابی به تحصیل، آموزش و اشتغال باکیفیت را مورد مطالعه قرار دهد. بهمنظور دستیابی به این هدف از پرسشنامۀ محققساخته، متشکل از سؤالات باز برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. همچنین با بهرهگیری از نمونهگیری خوشهای، 1806 نفر از شهروندان 15 تا 65 سال شهر اصفهان بهعنوان مشارکتکننده، مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل یافتههای نشاندهندۀ آن است که از نظر مشارکتکنندگان پنج مؤلفۀ «عوامل آموزش»، «محتوای آموزش»، «امکانات آموزش»، «سیاستهای آموزش» و «نظام آموزش» برسازندۀ کیفیت تحصیل و آموزش است. همچنین، کیفیت شغل و درآمد در چهار حیطۀ «ورود به فضای اشتغال»، «تصدی شغل و کسب درآمد»، «خروج از فضای اشتغال» و «بسترها و بنیانهای شغل و درآمد» قابل شناسایی است.
Health and safety in the workplace has been a central issue during recent years. The present paper studies health and safety in Esfahan technical and vocational training workshops and determines its role on better working life. This paper aims to clarify existing workshops strength and weaknesses and determines necessary measures to be done to provide better working life. A survey of experts and professionals was conducted based on the trichotomy model
Machine summary:
شناسایی معانی ذهنی شهروندان شهر اصفهان از کیفیت تحصیل و اشتغال 1 مهدی ژیانپور 2 زهرا ناجی اصفهانی 3 مینا جلالی 4 مهوش خادمالفقرایی 5 چکیده تحصیل و آموزش مراحل اساسی زندگی هر فرد است که چنانچه واجد کیفیت و استاندارهای تعریف شده باشد، پرورش استعدادها و مهارتهای افراد را به دنبال داشته و آنان را برای فعالیت در عرصۀ کسب و کار آماده میکند.
از آنجا که تحصیل و اشتغال دو شاخص مهم برسازندۀ ابعاد کیفیت زندگی است مقالۀ حاضر در صدد است معانی ذهنی شهروندان شهر اصفهان در رابطه با چالشهای موجود در فرآیند دستیابی به تحصیل، آموزش و اشتغال باکیفیت را مورد مطالعه قرار دهد.
نتایج حاصل از تحلیل یافتههای نشاندهندۀ آن است که از نظر مشارکتکنندگان پنج مؤلفۀ «عوامل آموزش»، «محتوای آموزش»، «امکانات آموزش»، «سیاستهای آموزش» و «نظام آموزش» برسازندۀ کیفیت تحصیل و آموزش است.
پیشینۀ پژوهش همانگونه که اشاره شد اشتغال، تحصیل و آموزش باکیفیت از جمله شاخصهای سازندۀ ابعاد کیفیت زندگی افراد است.
«ملزومات آموزشی» برساختۀ دو دغدغۀ «مکفی بودن 1 و پراکندگی متوازن در سطح شهر 2 » و «ملزومات رفاهی» نیز برگردان نگرانیهای شهروندان مشارکتکننده از «نبود سرویسهای دانشگاه و مدارس، نبود جای پارک برای سرویس مدارس، کمبود امکانات تفریحی و کاهش اردوهای آموزشی» است.
از نظر شهروندان مشارکتکننده، «آموزشگیرندگان» به منظور دستیابی به آموزش با کیفیت و ورود به فضای اشتغال با دغدغههایی چون «بیکاری تحصیلکردهها، نداشتن آیندۀ روشن پس از تحصیلات، نبود شغل متناسب با تحصیلات، ناامیدی از پیدا کردن شغل و کار باثبات» مواجه هستند.