Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف امکانسنجی آموزش مهارتهای کسبوکار بر اساس مدلKAB در بین دانشجویان دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه ایلام صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه ایلام در سال تحصیلی 1394- 1393 است که تعداد آنها برابر با 1053 نفر است و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 189 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته 45 سؤالی مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت از خیلی کم=1 تا خیلیزیاد=5 استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی استفاده شد. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ «90/0» ارزیابی شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان آمادگی دانشجویان (میانگین=2.32)، اساتید (میانگین=2.27)، برنامۀ درسی (میانگین=1.91) و زیرساختهای دانشگاه (میانگین=2.05) برای امکان آموزش مهارتهای کسبوکار بر اساس مدل KAB در بین دانشجویان دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه ایلام کمتر از حد متوسط و میانگین فرضی (3 از 5) قرار دارد (P). از آنجایی که آموزش کارآفرینی لازمۀ توسعۀ کارآفرینی در کشور است، به مسئولان آموزش عالی توصیه میشود که در خصوص سیاستگذاری و برنامهریزیهای منظم برای راهاندازی و تقویت هرچه بیشتر دورههای رسمی و غیررسمی کارآفرینی بهمنظور گذر دانشجویان آموزش عالی از کارجویی به کارآفرینی، توصیه میشود.
The purpose of this paper is to study the feasibility of entrepreneurial skills education according to KAB model among students of engineering faculty of Ilamchr('39')s university. Due to its purpose, the paper is an applied and due to its data collection method; it is a descriptive survey research. The statistical population is consisted of all 1053 engineering bachelor students of Ilamchr('39')s university at 2015-2016 academic year. 189 students were selected by stratified random sampling. For data collection, a questionnaire including; 45 questions according to Likert 5 point scale from the least =1 to the maximum =5, was used. Contents validity of questionnaire was cnfirmed. And stability of questionnaire was valued by Cronbach Alfa Coefficient equal to “0/90”. Findings showed the averages for readiness to provide skill education in the field of business skills based on KAB Model among the engineering studentchr('39')s of Ilamchr('39')s university as follows: students=2,32, professors= 2,27, curriculum= 1,91, and university infrastructures= 2,05 that are less than normal average. It shall be at least 3 from 5 (p
Machine summary:
سنجش میزان آمادگی اساتید برای آموزش مهارتهای کسبوکار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در پاسخ به سؤال دوم پژوهش مبنی بر " آیا اساتید برای آموزش مهارتهای کارآفرینی بر اساس مدل KAB در دانشجویان دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه ایلام آمادگی دارد؟" از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است.
نتایج این پژوهش (جدول شمارۀ 3) نشان میدهد که سطح آمادگی اساتید برای آموزش مهارتهای کارآفرینی بر اساس مدل KAB در دانشجویان دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه ایلام از منظر ابعاد مختلف در حد کم (0.
سنجش میزان آمادگی برنامه درسی برای آموزش مهارتهای کسبوکار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در پاسخ به سؤال چهارم پژوهش مبنی بر "آیا برنامۀ درسی برای آموزش مهارتهای کارآفرینی بر اساس مدل KAB در دانشجویان دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه ایلام آمادگی دارد؟" از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است.
نتایج این پژوهش (جدول شمارۀ 5) نشان میدهد که سطح آمادگی برنامۀ درسی برای آموزش مهارتهای کارآفرینی بر اساس مدل KAB در دانشجویان دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه ایلام از منظر ابعاد مختلف در حد کم (0.
سنجش میزان آمادگی برای آموزش مهارتهای کسبوکار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در پاسخ به سؤال اصلی پژوهش مبنی بر " آیا امکان آموزش مهارتهای کارآفرینی بر اساس مدل KAB در دانشجویان دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه ایلام وجود دارد؟" از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است.
نتایج این پژوهش (جدول شمارۀ 6) نشان میدهد که سطح آمادگی برای آموزش مهارتهای کارآفرینی بر اساس مدل KAB در دانشجویان دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه ایلام از منظر ابعاد مختلف در حد کم (0.