Abstract:
در عصر حاضر آموزشهای مجازی بخش جداییناپذیر از سیستم آموزشی است. هرچند پژوهشهای متعددی در ارتباط با تاثیر آموزشهای مجازی انجامشده است اما سودمندی برگزاری آموزشهای مراکز فنی و حرفهای بهصورت مجازی برای مهارت آموزان موردحمایت کمیتۀ امداد امام خمینی (ره) کمتر موردتوجه قرارگرفته است. پژوهش حاضر به شناسایی مولفههای تاثیرگذار در موفقیت برگزاری این دورهها میپردازد. جامعۀ آماری افراد تحت پوشش کمیتۀ امداد امام خمینی (ره) شهرستانهای خرمدره و ابهر به تعداد 220 نفر است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ ساختهشدۀ محقق میباشد که روایی آن از طریق نظرات متخصصان و پایایی آن بر اساس توافق ارزشیابان تایید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و کشف الگوهای نهفته و همچنین پیشبینی میزان موفقیت برگزاری آموزشهای مجازی از علم دادهکاوی، الگوریتمهای میانگین کاو c4. 5 و نرمافزار وکا استفادهشده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای توانایی استفاده از سامانۀ آموزش مجازی مانند دارا بودن مهارت و یا عدم مهارت در کار کردن با کامپیوتر، دارا بودن تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری و همچنین خصوصیتهای فردی مثل سن، شغل، میزان تحصیلات، آشنایی و یا عدم آشنایی با دورههای آموزش مجازی، انگیزۀ لازم برای شرکت در این دورهها و سایر مولفهها درروند برگزاری آموزشهای مجازی تاثیرگذار بوده، درنهایت پیشنهاد میشود برای برگزاری دورههای آموزشی مجازی برنامهریزی مدونی صورت گیرد و همچنین بررسی موجود بودن شرایط لازم برای برگزاری این دورهها برای افراد تحت پوشش کمیتۀ امداد ضروری است.
Today; virtual (online) training is an integral part of the education system. Although studies have been conducted on the impact of virtual training, the benefits of virtual training in technical and vocational training courses have been considered less favorably for Imam Khomeini charity fund skill learners. This study aims to identify effective factors in success of these courses. The population covered by Imam Khomeini charity fund in Abhar and Khoramdareh cities is 220 persons.The data collection tool is a questionnaire made by researcher which its validity was confirmed by experts’ views while its reliability was approved through agreement between evaluators. For data analysis as well as latency patterns and achievement rate of virtual training, K-means algorithms, c4.5 and Weka software were used to analyze the data. The results indicate that variables like the ability to use virtual learning system (such as having skills or lack of skills in working with computer, having hardware and software) as well as individual characteristics (e.g. age, education, familiarity or unfamiliarity with virtual training courses, motivation for participate in these courses) and other factors are effective in the process of holding online training.
Finally, it is recommended to design a plan for holding virtual training courses. Also, it is necessary to check the availability of requirements for holding these courses for people covered by the charity centers
Machine summary:
بررسی موفقیت آموزشهای مجازی مراکز فنی و حرفهای برای مهارت آموزان موردحمایت کمیتۀ امداد امام خمینی با علم دادهکاوی زهرا محمدبیگی 1 مینا عربخانی 2 چكيده در عصر حاضر آموزشهای مجازی بخش جداییناپذیر از سیستم آموزشی است.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای توانایی استفاده از سامانۀ آموزش مجازی مانند دارا بودن مهارت و یا عدم مهارت در کار کردن با کامپیوتر، دارا بودن تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری و همچنین خصوصیتهای فردی مثل سن، شغل، میزان تحصیلات، آشنایی و یا عدم آشنایی با دورههای آموزش مجازی، انگیزۀ لازم برای شرکت در این دورهها و سایر مؤلفهها درروند برگزاری آموزشهای مجازی تأثیرگذار بوده، درنهایت پیشنهاد میشود برای برگزاری دورههای آموزشی مجازی برنامهریزی مدونی صورت گیرد و همچنین بررسی موجود بودن شرایط لازم برای برگزاری این دورهها برای افراد تحت پوشش کمیتۀ امداد ضروری است.
ازآنجاییکه آموزشهای مجازی با کاهش بسیاری از هزینهها باعث فراگیری مهارت جدید توسط مهارت آموزان تحت حمایت کمیتۀ امداد امام خمینی (ره) شده و درنهایت این آموزشها میتوانند درصد ایجاد اشتغال را افزایش دهند، در این تحقیق برخلاف تحقیقات انجامشده عوامل تأثیرگذار درروند موفقیت دورههای آموزش مجازی مراکز فنی و حرفهای را برای مهارت آموزان تحت پوشش کمیتۀ امداد را به شرح زیر بررسی خواهیم کرد: 1.
در انتها تأکید میشود که جامعۀ آماری این پژوهش، محدود به افراد تحت پوشش کمیته امداد است و پیشنهاد میشود برای افزایش روند موفقیت آموزشهای مجازی نظر سایر صاحبنظران ازجمله کارشناسان کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) و مربیان مراکز فنی و حرفهای نیز بررسی شود.