Abstract:
این تحقیق، با هدف واکاوی عوامل مرتبط با بازنمایی بدن در شبکههای مجازی (مطالعه موردی: کاربران ایرانی اینستاگرام) و به منظور شناسایی نقش استفاده افراد از شبکة اجتماعی اینستاگرام، در میزان بازنمایی بدن اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی آنها صورت گرفته، که محقق درصدد است با آزمون چهار فرضیة تحقیق اهداف ذکرشده را محقق سازد. در پژوهش حاضر، روش تحقیق تلفیقی بود و از دو روش کیفی با تکنیکهای تحلیل محتوا و مصاحبه و روش کمی (پیمایش) با تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. با توجه به اهداف و ویژگیهای پژوهش، در بخش کیفی نمونه آماری تحقیق، 20 نفر از کاربران اینستاگرام با دنبالکنندگان بالای 1000 نفر (در طول روز حداقل سه بار خود را به نمایش میگذارند) است، که تعداد 60 عدد عکس از صفحه آنها مورد تحلیل قرار گرفت. همچنین حجم نمونه در بخش کمی 384 نفر از شهروندان ساکن شهر تهران در سال 98 است. برای نمونهگیری در روشهای کمی و کیفی به ترتیب از روش نمونهگیری خوشهای و روش اشباع بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که رابطة معناداری بین میزان استفادة افراد از شبکه اجتماعی اینستاگرام و میزان بازنمایی بدن اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی وجود دارد. همچنین محقق، در تحلیل بازنمایی عکسها در شبکة اجتماعی اینستاگرام دریافت، از حیث تکنیکهای بازنمایی به کار بردهشده، در تیپ بدن اجتماعی از تکنیکهای آشکارسازی و پنهانسازی، در الگوی بدن نمایشی از تکنیکهای ورزیدگی و اغواگری و درنهایت در الگوی بدن زیباشناختی از تکنیکهای زیباییشناختی و زیبایی مصنوعی استفاده شده است.
The aim of this study is to investigate the factors related to body representation in virtual networks (Case study: Iranian Instagram users) and to identify the role of people using Instagram social network in their social, displaying and aesthetic body representation, which the researchers intend to achieve the intented goals by testing four research hypotheses. In the present study, the research method was integrated and two qualitative type with content analysis and interview techniques and quantitative method (survey) with questionnaire technique. According to the objectives and characteristics of the research, in the qualitative part of the statistical sample of the research, there are 20 Instagram users with more than 1000 followers (they show themselves at least three times during the day), of which 60 photos from their page are were analyzed. Also, the sample size in a small portion of 384 citizens residing in Tehran in 2019. For sampling in quantitative and qualitative methods, cluster sampling method and saturation method have been used, respectively. The results indicate that there is a significant relationship between the number of people using the Instagram social network and the extent of representation of the social, displaying and aesthetic body. Researchers also found in the analysis of the representation of photos on the Instagram social network, in terms of representation techniques used, in the social body type, the disclosure and concealment techniques, in the body display model, the techniques of experience and seduction, and finally in the body aesthetic model, th aesthetic and artificial beauty techniques are used.
Machine summary:
com چکیده این تحقیق، با هدف واکاوی عوامل مرتبط با بازنمایی بدن در شبکههای مجازی (مطالعه موردی: کاربران ایرانی اینستاگرام) و به منظور شناسایی نقش استفاده افراد از شبکة اجتماعي اينستاگرام، در ميزان بازنمایی بدن اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی آنها صورت گرفته، که محقق درصدد است با آزمون چهار فرضیة تحقیق اهداف ذکرشده را محقق سازد.
هدف محقق از انجام این تحقیق، واکاوی عوامل مرتبط با بازنمایی بدن در شبکههای مجازی (مطالعة موردی: کاربران ایرانی اینستاگرام) و شناسایی نقش استفادة افراد از شبکة اجتماعي اينستاگرام، در ميزان بازنمایی بدن اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی آنها است.
بسیاری از مارکهای جهانی، از بازنمایی بدن در اینستاگرام، به عنوان یک ابزار تجزیه و تحلیل کسب و کار استفاده می کنند، زیرا مارکها بهراحتی میتوانند با هشتگهای مورد استفاده در نرمافزار ردیابی شوند، این موضوع میتواند مشکلساز باشد زیرا تصاویر در فضا برای مصرف محصولات بیشتر هدف قرار میگیرند و ممکن است بدنهای ایدهآل خاصی را که مصرف میشود، پخش کند (برچ و ایگلمن، 1 2015: > 2 e"/>e"/> راسی (2016) در تحقیقی با عنوان " توانمندسازی، کنترل و بدن زن: آیا اینستاگرام یک بستر برای تغییر است؟" که در دانشگاه اوتاوا کانادا به انجام رساند، نشان داد شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام و فیسبوک، با بازنمایی بدن افراد رابطة مستقیم دارند.