Abstract:
ﻫﺪف ﮐﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ،«ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﺟﺎﯾﮕﺎه ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﯿﺎن ﻓﺮدی زﻧﺎن در آﺛﺎر ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه ﮐﺎرﮔﺮداﻧﺎن ﺳﯿﻨﻤﺎی اﯾﺮان ﻓﺮﯾﺪون ﺟﯿﺮاﻧﯽ و ﺗﻬﻤﯿﻨﻪ ﻣﯿﻼﻧﯽ» اﺳﺖ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر، از ﻣﯿﺎن ﻓﯿﻠﻢﻫﺎی ﺑﻠﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ اﯾﻦ دو ﮐﺎرﮔﺮدان ﮐﻪ در ﻣﺠﻤﻮع 29 ﻓﯿﻠﻢ را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽﺷﻮد، 4 ﻓﯿﻠﻢ ﺑﻪ روش «ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده» ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺤﺘﻮای ﻓﯿﻠﻢﻫﺎ، از «روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا» اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و ﺿﻤﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﮑﺮر، اﻃﻼﻋﺎت در ﻗﺎﻟﺐ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ معکوس جمع آوری شد. صحنه و همچنین کلیتِ فیلم، واحد تحلیل قرار گرفت و براساس آن، نقش و هویت زن به عنوان متغیرهای اصلی و وابسته به شاخصهای نقشهای خانوادگی و ایفای آنها، هویت شخصی، هویت نقشی مسلط، ارتباط میانفردی اثربخش و... که ملهم از نظریات چند تن از جامعه شناسان به ویژه «گافمن»، «شلسکی»، «پارسونز» و «بارت» است،
تبدیل و به مقولهها، زیرمقولهها و ردههایی که تحلیل صحنهها را آسانتر میکرد تقسیم شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که:
بین آثار سینمایی این دو کارگردان در زمینههای ایفای نقش زن در ارتباطات میان فردی موثر، هویت اجتماعی در
جامعه، رمزگان اجتماعی-ارتباطی، طرحوارههای نقش جنسیتی، قدرت و سلطه برای روابط موثر و نقش حقوقی در
جامعه تفاوتهای زیادی وجود دارد. بدین معنا، جایگاه ارتباطات میان فردی زن در فیلمهای این دو کارگردان
بسیار پیچیده، حساس و مؤثر است.
The purpose of this study, "Content Analysis of Interpersonal Communication Status of
Women in Iranian Cinema Directors Selected Works Fereydoon Jeyrani and Tahmineh
Milani" is. Therefore, from among films made by these two directors in a total of 29 films
containing 4 films by "simple random sampling" selected.
To investigate film's content, the "content analysis method" used and while frequent
observation, data were collected through “Inverse Questionnaire”. In this regard, the scene
and the totality of film as "Unit of Analysis" is the basis of the role and identity of women
as main and dependent variables to indicators of familial and playing their roles, personal
identity, identity of the dominant role, effective interpersonal communication and... which
is inspired by a number of sociologists in particular,"Goffman","Schelsky","Parsons" and
"Barthes" transformations into categories, sub-categories and classifications that would
make it easier to analyze scenes were divided. The results of this study show that.
Among cinematic works of these two directors in the framework of Role Playing of
women in effective interpersonal communication, social identity in society, socialcommunicative
codes, gender role schema, power and dominance for effective
relations and the Legal role in society, there are many differences. Namely,
interpersonal communication status of women in these two director's films are very
complex, sensitive and effective.