Abstract:
تفسیر معاصرانه قرآن کریم در محیطی مسیحیانه به نگارش درآمده است، قرآن کریم، اصل دین یهود و مسیحیت و حضرت موسی و عیسی را از پیامبران الهی میداند که کتاب تورات بر حضرت موسی و انجیل بر حضرت عیسی نازل شده است؛ اما قرآن کریم رفتار و اندیشههایی از یهودیان و مسیحیان را مورد نقد قرار داده است، بهویژه برخورداریهای یهود در زمان پیامبر اسلام (ص) را موردانتقاد قرار میدهد و در مواردی به تکفیر آنان پرداخته است. تفسیر معاصرانه قرآن کریم با سرویراستاری سید حسین نصر، بهطور جانبدارانه دین یهود و مسیحیت در دوران معاصر را بهحق دانسته و نسبت به برخی عقاید و اندیشههای باطل آنان توجیه نموده یا سرپوش گذاشته است. در این مقاله بهنقد برخی از دیدگاههای جانبدارانه این تفسیر در تعامل با اهل کتاب پرداخته شده است. تکثرگرایی دینی که در این تفسیر تاییدشده است، موردنقد جدی مفسران و آیات قرآن و روایات اسلامی است. عدم تحریف کتاب مقدس که موردحمایت این تفسیر قرار گرفته است، طبق دلایل فراوانی از آیات و روایات و دیدگاههای مفسران مردود شمرده شده است. مسئله تثلیث که در قرآن کریم موجب کفر شمرده شده است، در میان مسیحیت امروز عمومیت داشته و با هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست.
“The Contemporary Interpretation of the Holy Quran” [= “The Study Quran”] is written in a Christian environment. In the Holy Quran, the principle of the religions of Judaism and Christianity is discussed and Moses and Jesus are considered as the divine prophets. The Torah [= Old Testament] was revealed to Moses and the Bible [= New Testament] to Jesus while Quran has criticized the behavior and thoughts of Jews and Christians, especially criticized the Jews’ actions during the time of the Prophet of Islam (P.B.U.H.) and has excommunicated them in some instances. “The Contemporary Interpretation of the Holy Quran” [= “The Study Quran”] edited by Seyyed Hussein Nasr have biasedly justified Judaism and Christianity in the contemporary era and has justified or covered up some of their false beliefs and ideas. The current article criticizes some of the biased views of this interpretation in dealing with the People of the Book [Ahl al-Kitab]. The religious pluralism accepted in this exegesis is severely criticized by the commentators and verses of the Quran and Islamic narrations. The non-distortion of the Bible which is affirmed by this exegesis has been rejected for many reasons by the verses, hadiths and views of the commentators. The Holy Quran considered the issue of Trinity as a cause of disbelief which in common in contemporary Christianity or there is no plausible justification for it and also considering temporary Hellfire for the Jews is quite different from that of the getting some Muslims out of hell.
Machine summary:
تعامل دیدگاههای سیدحسین نصر با اهل کتاب در کتاب تفسیر معاصرانه 1 حسین علوی مهر 2 چکیده تفسیر معاصرانه قرآن کریم در محیطی مسیحیانه به نگارش درآمده است، قرآن کریم، اصل دین یهود و مسیحیت و حضرت موسی و عیسی را از پیامبران الهی میداند که کتاب تورات بر حضرت موسی و انجیل بر حضرت عیسی نازل شده است؛ اما قرآن کریم رفتار و اندیشههایی از یهودیان و مسیحیان را مورد نقد قرار داده است، بهویژه برخورداریهای یهود در زمان پیامبر اسلام ( را موردانتقاد قرار میدهد و در مواردی به تکفیر آنان پرداخته است.
در این تفسیر در ذیل آیه 62 سوره بقره: (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلاَ هُمْ یحْزَنُونَ(؛ این آیه و همچنین ذیل آیه 69 سوره مائده نیز در آیه 17 سوره حج مشابه مضمونی با این دو آیه دارد و کلمه «مجوس» هم در آن آمده است، ولی در اینجا بحث «مؤمنان»، «هادوا»، «نصاری»، «صابئین» (نصر، تفسیر معاصرانه قرآن کریم، 1399: 1/ 191 - 193 و 206؛ 2/ 393 -395)، خوب ایشان دیدگاههای مختلفی را در ذیل این آیه شریفه مطرح کردهاند و چند دیدگاه راجع به این آیه و مشابه این آیه وجود دارد و مهمترین دیدگاه این است که (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ(؛ مؤمنان، یهودیان، نصاری و صابئین که ایشان چند قول را برای صابئین مطرح میکنند، کسانی که فرشتگان را میپرستیدند و زبور میخواندند یا یکتاپرستی که به تأثیر کواکب معتقد بودند یا پیروان دین حضرت نوح و این چند نظریه را در مورد صابئین مطرح میکند و مکان آنها را هم بیان میکند؛ اما ازنظر تفسیری دانشمندان و علمای اسلام این آیه را مربوط به عصر هرکدام از پیروان ادیان دانستند.