Abstract:
در این پژوهش، مسئله برنامهریزی خرید در صنعت پوشاک که با تامین کنندگانی در گستره بین المللی مواجه است بررسی میشود. توجه به چالشهای ارزیابی تامین کنندگان و انتخاب آنها با وجود شاخصهای کمی-کیفی و تعیین مقدار سفارش از هر واحد بافندگی پارچه برای صنعتگران این حوزه بسیار حیاتی است. لذا، در مقاله حاضر ابتدا با استفاده از یک رویکرد ترکیبی تصمیمگیری چند معیاره در حالت چند تصمیمگیرنده، یک مدل ارزیابی و انتخاب تامینکننده بینالمللی در صنعت نساجی و پوشاک توسعه داده میشود و سپس با استفاده از یک مدل برنامهریزی ریاضی، میزان سفارش به هر تامینکننده مدلسازی میشود. در مرحله اول از روش پژوهش، در ابتدا رویکرد فازی گروهی-فرآیند تحلیل سلسله مراتبی جهت بدست آوردن وزن کلی معیارها و زیرمعیارها استفاده شده است. به دلیل وجود هر دو نوع معیار کیفی و کمی، روش تلفیقی ویکور گسترش یافته فازی-تصادفی توسعه داده میشود که برای معیارهای کیفی از دادههای فازی و برای معیارهای کمی از دادههای تصادفی (بر اساس پیشینهی تاریخی) استفاده میشود در مرحله دوم از روش پژوهش، برای تعیین میزان خرید مدل برنامهریزی غیرخطی توسعه داده میشود. در انتها، با استفاده از یک مطالعه عددی، استقرار مدل فوق در صنعت پوشاک انجام میشود و با آنالیز حساسیت مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. نتایج این پژوهش بیانگر میزان اهمیت تقاضا و ظرفیتِ تخصیص داده شده توسط تامین کنندگان بر برنامه تدارکات است.
This paper presents a global supplier selection model for the textile and clothing industry using a fuzzy multi-criteria group decision making approach. Then, the order quantity of each supplier is determined by a mathematical programming model. In the first step, a group fuzzy analysis hierarchical process approach is used to obtain the overall weight of the criteria and sub-criteria and then modified VIKOR is developed in order to calculate the vendor rating. In doing so, a modified VIKOR method with fuzzy-random data is extended due to the existence of both qualitative and quantitative criteria. The qualitative criteria are considered by fuzzy linguistic modeling and quantitative criteria from random data are formulated in a stochastic environment (based on historical data of suppliers). In the second step, a nonlinear programming model is developed to to determine the purchasing quantities from suppliers with multi-sourcing strategy. Finally, using a numerical study, the deployment of the above model is done in the clothing industry and crucial parameters are discovered by sensitivity analysis. Our findings indicate the critical role of customer’s demand and assigned capacity of suppliers in procurement plan.
Machine summary:
ارزیابی و برنامه ریزی خرید پارچه در زنجیره عرضه جهانی پوشاک: یک رویکرد تلفیقی ویکور گسترش یافته فازی-تصادفی و برنامه ریزی غیرخطی استادیار، گروه مهندسی پوشاک و مدیریت ، دانشکده مهندسی نساجی، / رضا قاسمییقین دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران ، ایران دانشجوی کارشناسیارشد، رشته مدیریت نساجی ، دانشکده مهندسی نساجی، فاطمه درویشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران ، ایران چکیده توجه به چالش های ارزیابی تامین کنندگان و انتخاب آنها با وجود شاخص های کمی-کیفی و تعیین مقدار سفارش از هر واحد بافندگی پارچه برای صنعتگران نساجی بسیار حیاتی است .
آوشتی و همکاران (٢٠١٧)، یک رویکرد یکپارچه فرآیند تحلیل سلسله مراتبی-ویکور فازی برای مساله انتخاب تامین کننده جهانی پایدار پیشنهاد کردند در صنایع دیگر نیز مقالاتی توسعه داده شده است .
بنابراین در این مقاله ، در ابتدا یک روش دومرحله ای با استفاده از روش تحلیل فرآیند سلسله مراتبی-فازی گروهی و ویکور گسترش یافته با داده های تصادفی-فازی به منظور انتخاب و ارزیابی تامین کنندگان توسعه داده شده است .
شایان ذکر است که در مدل تصمیم گیری ویکور، عوامل تصمیم (مانند معیارها و زیرمعیارها) وزن دهی نمیشوند، لذا از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی با چندین تصمیم گیرنده ، برای تعیین میزان اهمیت معیارهای ارزیابی تامین کنندگان بهره گرفته میشود.
“Multi-tier sustainable global supplier selection using a fuzzy AHP-VIKOR based approach”, International Journal of Production Economics, S0925-5273, 30328- 6.