Abstract:
به دلیل اشاعه رفتار خرید آنی در مصرفکنندگان، مطالعات دانشگاهی آن طی یک دهه اخیر افزایشیافته است. به این دلیل که در فروشگاه-های بزرگ بایستی میزان فروش بالا باشد، لذا بررسی رفتار مصرفکننده در خرید آنی نیز باید موردتوجه محققان و مدیران فروشگاهها قرار گیرد. هدف از انجام مقاله حاضر شبیهسازی عامل بنیان رفتار خرید آنی مصرفکنندگان (مشتریان)، با در نظر گرفتن عاملهای تخفیف، زمان مطلوب حضور مشتری در خرید از سوی مدیر فروشگاه و یادگیری مصرفکننده از خریدهای قبلی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 15 نفر اساتید دانشگاهی مسلّط به مباحث بازاریابی و خریدآنی است. پژوهش حاضر از حیث هدف اجرایی و از نظر نوع دادهها و روش مدلسازی، ریاضی و با بررسی واقعیت موجود از رفتار خرید مصرفکننده، به توسعه مدلهای خرید آنی تحت محیط شبیهسازی مدل عامل بنیان با استفاده از نرمافزار نت لگو پرداخته است. پس از مرور مبانی نظری و پیشینهی پژوهش، 5 بُعد و هفده شاخص با روش غربالگری فازی شناسایی شده است. نتایج نشان داد، عاملهای در نظر گرفته شده در این پژوهش رفتار خرید آنی مصرفکنندگان را به عنوان یک آنالیز اقتصادی و بر پایه روابط بین مصرفکنندگان و ارتباط بین مشتری- محصول به خوبی توصیف مینماید که این نهاده، با شبیهسازی رفتار مشتریان در هنگام خرید، تلاش مینماید اطلاعات ارزشمندی برای مدیران، صاحبان سهام و تصمیمگیران فروشگاههای بزرگ فراهم آورد.
Because of the dissemination of impulse buying behavior in consumers its academic studies have increased over the last decade. Because in large stores, sales have to be increased, the behavior of consumers in impulse buying to be taken into account by the researchers and managers of the stores. The purpose of this paper is agent–based simulation impulse buying behavior consumer (customers) considering the discount, the optimal time of customer presence in stores from the point of view the store managers and learning from previous buying. The population and the statistical sample of the present study include 15 academic professors who are expert in impulse buying and marketing topics. The present study is executive in terms of purpose. It is mathematical in terms of data type and modeling method. This model examines the existing reality of consumer buying behavior to develop impulse buying models in the agent-based simulation environment by Netlogo software. After reviewing the theoretical foundations and research background 5 dimensions and seventeen indicators have been identified by fuzzy screening method. The results showed that the factors considered in this study describe the impulse buying behavior of consumers as an economic analysis based on consumer relations and customer-product relationship. This achievement by simulating customer behavior at the time of purchase strives to provide valuable information for managers shareholders and store decision makers.
Machine summary:
هدف از انجام مقاله حاضر شبیه سازی عامل بنیان رفتار خرید آنی مصرف کنندگان (مشتریان )، با در نظر گرفتن عامل های تخفیف ، زمان مطلوب حضور مشتری در خرید از سوی مدیر فروشگاه و یادگیری مصرف کننده از خریدهای قبلی است .
پژوهش حاضر از نظر نوع داده ها و روش مدل سازی، ریاضی و با بررسی واقعیت موجود از رفتار خرید مصرف کننده ، به توسعه مدل های خرید آنی تحت محیط شبیه سازی مدل عامل بنیان با استفاده از نرم افزار نت لگو پرداخته است .
)، اما آن چه تاکنون در تحقیقات حوزه خرید آنی انجام شده است بررسی این پدیده با روش های آماری است و لذا بررسیها حاکی از آن است که درک رفتار خرید آنی بر مبنای رویکرد مدل سازی عامل بنیان و شبیه سازی آن برای اولین بار صورت میگیرد و این جنبه جدید بودن پژوهش را نشان میدهد .
نمودار متوسط خطای اندازه گیری معادله تخفیف (به تصویر صفحه رجوع شود) باز تولید احتمالات جدیـد مصـرف کننـدگان بـا در نظـر گـرفتن عامـل تخفیف : بـا توجـه بـه مباحـث مطـرح شـده ، احتمـال خریـد محصـولات در دسـترس هـر مصرف کننده در داخل فروشگاه متاثر از عامل تخفیف در نظر گرفته میشود؛ به طوری که خرید محصول هر مصرف کننده ناشی از تخفیف بر روی کالاها احتمال خریـد هـر فـرد در هر کالا را دستخوش تغییر خواهد کرد که به منظور ردیابی احتمال خرید هر کالا بـرای هـر فرد از قضیه احتمال کامل به شرح شکل ٥ استفاده شده است .