Abstract:
اجتناب مالیاتی که موجب کاهش خروج وجه نقد از شرکت بسوی دولت می شود، از گذشته بعنوان یک ارزش برای سهامداران تلقی میشود. از آنجایی که اجتناب مالیاتی، فعالیتی به ظاهر قانونی است به نظر می رسد که بیشتر از فرار مالیاتی در معرض دید باشد. اجتناب مالیاتی در محدوده ای معین جهت استفاده از مزایای مالیاتی است و به طور عمده قوانین محدودکننده ای در زمینه کنترل اجتناب مالیاتی وجود ندارد؛ بنابراین، به نظر میرسد بسیاری از شرکت ها درگیر اجتناب مالیاتی باشند و به همین دلیل تعیین عوامل تاثیرگذار بر سطح اجتناب مالیاتی در شرکت ها دارای اهمیت زیادی است. لذا هدف اصلی این تحقیق، بررسی تاثیر تجارت الکترونیکی بر اجتناب مالیاتی بوده است. به منظور آزمون فرضیات تحقیق پس از جمعآوری و غربال اولیه دادهها، با استفاده از نمونهای متشکل از شرکتهایی که در صنایع مختلف مشغول فعالیت بوده اند، بالغ بر ۹۵ شرکت در دوره زمانی شش ساله (۱۳۹۳- ۱۳۹۸) بررسی شدند. به منظور محاسبه و طبقه بندی متغیرهای تحقیق از نرم افزار Excel استفاده شده است. سپس با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیره در نرم افزار Eviews آزمون فرضیات تحقیق انجام گرفته است. به طور کلی نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین تجارت الکترونیکی و اجتناب مالیاتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بدین معنا که افزایش تجارت الکترونیکی موجب گردیده تا اجتناب مالیاتی نیز افزایش یابد. در واقع تجارت الکترونیکی امر مشاهده اطلاعات و اجرای مالیات را برای متصدیان مالیاتی سخت و یا نشدنی کرده است.
Tax avoidance, which reduces the outflow of cash from the company to the government, has long been considered a value to shareholders. Since tax evasion is a seemingly legal activity, it seems to be more visible than tax evasion. Tax avoidance is within certain limits for the use of tax benefits, and there are generally no restrictive rules for controlling tax avoidance. Therefore, it seems that many companies are involved in tax avoidance and therefore it is very important to determine the factors that affect the level of tax avoidance in companies. Therefore, the main purpose of this study was to investigate the impact of e-commerce on tax avoidance. In order to test the research hypotheses after collecting and initial screening of data, using a sample consisting of companies that have been active in various industries, up to 95 companies over a period of six years (2014-2019) were surveyed. In order to calculate and classify the research variables, Excel software has been used. Then, using multivariate regression analysis in Eviews software, the research hypotheses were tested. In general, the research results indicate that there is a positive and significant relationship between e-commerce and tax avoidance. This means that the increase in e-commerce has led to an increase in tax avoidance. In fact, e-commerce has made it difficult or impossible for taxpayers to view information and enforce taxes.
Machine summary:
بررسی تأثیر تجارت الکترونیکی بر اجتناب مالیاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مریم عبدلی 1 فرهاد فلاح نژاد 2 مهسا قجر بیگی 3 تاریخ دریافت: 01/05/1400 تاریخ چاپ: 02/06/1400 چکیده اجتناب مالياتي که موجب کاهش خروج وجه نقد از شرکت بسوي دولت مي شود، از گذشته بعنوان يک ارزش براي سهامداران تلقي میشود.
نتایج پژوهش بیانگر آن است که توانایی مدیریت، تأثیر مثبت و معناداری بر اجتناب مالیاتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارد.
فرضیه فرعی سوم: بین حالتی که شرکت به صورت برخط همزمان به شرکتها و مشتریان فروش داشته باشد و اجتناب مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد مدل تحلیلی تحقیق برای انجام آزمون فرضیه ی تحقیق مدلی به شرح زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) Sales: نسبت فروش، CFO: جریان نقدی عملیاتی، LEV: اهرم مالی، Tangibility: نقدینگی.
همانطور كه در جدول (4-5) قابل مشاهده است نتايج بدست آمده نشان مي دهد كه ضریب شاخص B2B برابر 133/0 و سطح خطاي بدست آمده آن كمتر از سطح خطاي 5 درصد می باشد و در نتيجه در سطح اطمينان 95 درصد مي توان بيان كرد كه بین حالتی که شرکت به صورت برخط به سایر شرکتها فروش داشته باشد و اجتناب مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد.
ج- فرضیه فرعی سوم: بین حالتی که شرکت به صورت برخط همزمان به شرکتها و مشتریان فروش داشته باشد و اجتناب مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد.