Abstract:
زمینه و هدف: مطالعه روابط زوجین به روشن شدن چهارچوبهای ساختاری که این روابط در آن شکل می گیرد کمک می کند؛ یکی از ابعاد این روابط، ارتباط اولیه زناشویی است که زوجین هنگام مواجهه با مشکلات زناشویی، به کار میگیرند؛ از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد بر رفتارهای نگهدارنده همسر و ارتباط اولیه زناشویی در زوجین جوان شهر کرمانشاه بود. روش پژوهش: این پژوهش در قالب مداخله نیمه تجربی به شیوه پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری یک ماهه بود که تعداد 30 زوج به شیوه نمونه گیری در دسترس از میان زوجین مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهری کرمانشاه انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15زوج) و کنترل (15زوج) جایگزین شدند؛ پس از اجرای پیش آزمون، به گروه آزمایش به مدت شش هفته و هر هفته یک جلسه 120 دقیقه ای آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد داده شد و همه آزمودنی ها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به وسیله پرسشنامه رفتارهای نگهدارنده همسر باس و همکاران (2008) و ارتباط اولیه زناشویی ناوران (1967) ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد اثربخشی معناداری داشته و توانسته تا مرحله پیگیری موجب بهبود رفتارهای نگهدارنده همسر (32/5=F، 029/0=P) و ارتباط اولیه زناشویی (21/85=F، 001/=P) شود. نتیجه گیری: بنابراین می توان گفت نتایج این پژوهش می تواند اطلاعات مفیدی را برای مشاوران و مددکاران در زمینه این نوع از آموزش زوجی برای بهبود روابط بین همسران، فراهم نماید.
Background and Aim: The study of coupleschr('39') relationships helps to clarify the structural frameworks in which these relationships are formed. One of the dimensions of this relationship is the primary marital relationship that couples use when faced with marital problems. Accordingly, this study was conducted to investigate the effect of Halford couple relationship education (CRE) on the spouse preservation behaviors and the primary marital relationship in young couples in Kermanshah. Methods: This was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a one-month follow-up in which 30 couples were selected by the convenient sampling method from couples referring to comprehensive urban health service centers in Kermanshah and randomly assigned to the experimental group (15 couples) and the control group (15 couples). After the pre-test, the experimental group received the Halford couple relationship education intervention for six weeks, one session per week, and all subjects were assessed in the pre-test, post-test, and follow-up stages using the Buss et al. (2008) Spouse Preservation Behavior Scale and the Navran (1967) Primary Communication Inventory (PCI). Data were analyzed using repeated-measures ANOVA. Results: The results indicated that Halford relationship education was significantly effective and improved spouse preservation behaviors (F = 5.32, P = 0.029) and primary marital relationship (P = 0.001, F = 85.21) up to the follow-up stage. Conclusion: The results of this study can provide useful information about this type of couple training for counselors and helpers to improve relationships between spouses.
Machine summary:
روش پژوهش: این پژوهش در قالب مداخله نیمه تجربی به شیوه پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری یکماهه بود که تعداد 30 زوج به شیوه نمونهگیری در دسترس از میان زوجین مراجعه-کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهری کرمانشاه انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 زوج) و کنترل (15 زوج) جایگزین شدند؛ پس از اجرای پیش-آزمون، به گروه آزمایش به مدت شش هفته و هر هفته یک جلسه 120 دقیقهای آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد داده شد و همه آزمودنیها در مراحل پیشآزمون، پس-آزمون و پیگیری به-وسیله پرسشنامه رفتارهای نگهدارنده همسر باس و همکاران (2008) و ارتباط اولیه زناشویی ناوران (1967) ارزیابی شدند.
Tajmiri : Master of Family Counseling, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Iran Abstract Keywords: Primary marital relationship, Halford couple relationship education (CRE), spouse preservation behaviors Background and Aim: The study of couples' relationships helps to clarify the structural frameworks in which these relationships are formed.
Accordingly, this study was conducted to investigate the effect of Halford couple relationship education (CRE) on the spouse preservation behaviors and the primary marital relationship in young couples in Kermanshah.
After the pre-test, the experimental group received the Halford couple relationship education intervention for six weeks, one session per week, and all subjects were assessed in the pre-test, post-test, and follow-up stages using the Buss et al.
نتایج نشان داد که این نوع از آموزش میتواند تا مرحله پیگیری منجر به بهبود رفتارهای نگهدارنده همسر و ارتباط اولیه زناشویی شود.
Investigating the effects of marriage and relationship education on couple communication skill: A meta-analytic study.