Abstract:
زمینه: اهمیت روز افزون کارآفرینی دانشگاهی بهعنوان راهبردی کلیدی جهت نوآوری و خلاقیت همسو با قابلیتها و مزیتهای منطقهای مورد توجه است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه کارآفرینی دانشگاهی نوآور محور با تاکید بر مزیتهای منطقهای مبتنی بر روش فراترکیب انجام شده است.
روش: این پژوهش با روش کیفی و رویکرد فراترکیب و با استفاده از تحلیل محتوایی مستندات انجام شده است. بدین منظور مستندات داخلی و خارجی مرتبط مشتمل بر118 سند شناسایی شدند و در نهایت 55 سند نهایی و مورد تحلیل قرار گرفته است. بر اساس تحلیل محتوایی مستندات (مقوله،مفاهیم و کدها) شناسایی شد.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، الگوی توسعه کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر مزیتهای منطقهای مشتمل بر(فرهنگ،جغرافیا و نیروی انسانی) بر اساس ارکان کلیدی (مزیت جویی، نوجویی و فرصتجویی) بوده است که در این فرآیند ارتباط و تعامل دانشگاه، صنعت، جامعه و دولت موجب توسعه کارآفرینی دانشگاهی میشود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داده است عوامل حاکمیتی مشتمل بر(عوامل راهبردی، نظارتی و اسناد بالادستی)، عوامل نهادی مشتمل بر(نهادهای رسمی و نهادهای غیر رسمی)، مکانیزمهای تطابق پویا مشتمل بر (شناسایی فرصتها و قابلیتهای منطقهای، راهبردهای پاسخگویی و متناسبسازی با نیازهای منطقهای) و شاخصهای ارزیابی مشتمل بر(شاخصهای ارزیابی کلان و شاخصهای ارزیابی خرد) بودهاند که در فرآیند توسعه کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر مزیتهای منطقهای نقش کلیدی دارند.
The growing importance of academic entrepreneurship as a key strategy for innovation and creativity is in line with regional capabilities and advantages. The present study was conducted with a qualitative method and a more complex approach. For this purpose, internal and external documents related to 118 documents were identified and finally 55 final documents were analyzed. Based on the content analysis of the documents (category, concepts and codes) were identified and the pattern of entrepreneurial development based on regional advantages ( Culture, geography, and manpower) were formed on the basis of key elements (advantage, innovation, and opportunity). In this process, the communication and interaction of university, industry, society, and government leads to the development of academic entrepreneurship. Governance (strategic, regulatory and upstream factors), institutional factors (formal and informal institutions), dynamic adaptation mechanisms (identification of regional opportunities and capabilities, responsive strategies and adaptation to regional needs) and evaluation indicators (Macro-assessment indicators and micro-assessment indicators) play a key role in the process of developing academic entrepreneurship based on regional advantages.
Machine summary:
مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ١٣٩٩/٠٣/٢٩ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٦/١٠ ارائه الگوی توسعه کارآفرینی دانشگاهی نوآور محور با تأکید بر مزیت های منطقه ای مبتنی بر روش فراترکیب مرضیه بختیاری ١، مرتضی موسی خانی ٢*، سیدمهدی الوانی ٣، سید رسول حسینی 4 چکیده زمینه : اهمیت روز افزون کارآفرینی دانشگاهی به عنوان راهبردی کلیدی جهت نوآوری و خلاقیت همسو با قابلیت ها و مزیت های منطقه ای مورد توجه است .
یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش ، الگوی توسعه کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر مزیت های منطقه ای مشتمل بر(فرهنگ ،جغرافیا و نیروی انسانی) بر اساس ارکان کلیدی (مزیت جویی، نوجویی و فرصت جویی) بوده است که در این فرآیند ارتباط و تعامل دانشگاه ، صنعت ، جامعه و دولت موجب توسعه کارآفرینی دانشگاهی میشود.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داده است عوامل حاکمیتی مشتمل بر(عوامل راهبردی، نظارتی و اسناد بالادستی)، عوامل نهادی مشتمل بر(نهادهای رسمی و نهادهای غیر رسمی)، مکانیزم های تطابق پویا مشتمل بر (شناسایی فرصت ها و قابلیت های منطقه ای، راهبردهای پاسخگویی و متناسب سازی با نیازهای منطقه ای) و شاخص های ارزیابی مشتمل بر(شاخص های ارزیابی کلان و شاخص های ارزیابی خرد) بوده اند که در فرآیند توسعه کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر مزیت های منطقه ای نقش کلیدی دارند.
Entrepreneurial Universities' Strategic Role in Accelerated Innovation for Regional Growth, https://www.
com/chapter/entrepreneurial-universities-strategic-role-in- accelerated-innovation-for-regional-growth/238502 Sergey.