Abstract:
هدف:هدف از پژوهش، بررسی روابط باور/جهت انگیزشی و خلاقیتشناختی/ شخصیتی بهمنظور تدوین و برازش مدل پیشبینی پیشرفت تحصیلی بود. روش: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر(ریاضی، تجربی، انسانی) مقطع یازدهم دبیرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 97-98 بود (40859 =N). برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی خوشه ای، تعداد 400 دانشآموز از جامعه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری، شامل پرسشنامه های باورهای انگیزشی پینتریچ و دیگروت (1990)، جهتگیری انگیزشی والرند (1992)، خلاقیت تورنس فرم ب (1974،1993)، خلاقیت عابدی (1372) و معدل دانش آموزان به عنوان شاخص پیشرفتتحصیلی در نظرگرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیری و مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارSPSS و Amos انجام شد. یافته ها: در مدل تدوین شده تمامی ضرایب باور/جهت انگیزشی و خلاقیتشناختی/شخصیتی بر پیشرفت تحصیلی در سطح 01/ 0 معنادار بود و در مجموع این مدل توانست20% از تغییرات پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کند.نتایج حاصل ازمدلسازی معادلات ساختاری SEM از روش تحلیل مسیر نشان داد که مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. نتیجه گیری: با اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت متغیرها، میتوان به ارتقاء پیشرفت تحصیلی دست یافت.
The purpose of this study was investigating the relationship between belief / motivational direction and cognitive / personality creativity in order to develop and adapt the model of academic achievement prediction in eleven-year-old high school students in Tehran. For this purpose,400 students (232 girls and 168 boys) were selected through multi-stage random sampling using Krejcie and Morgan tables and responded to the questionnaire of motivational beliefs, motivational orientation, cognitive creativity and personality creativity. Also, the student's average was considered as an indicator of academic achievement. For data analysis, multivariate regression and structural equation modeling were used. The results of multivariate regression showed that 20% of changes in academic achievement can be explained by beliefs / orientation motivational and cognitive / personality creativity. Among predictor variables, self-efficacy, internal and Externality motivation and lack of motivation, cognitive creativity and personality creativity predict students academic achievement. Also, the results of structural equation modeling showed that the model was fitted with empirical data
Machine summary:
همچنین در پژوهش واحدی، فرجیان و حاتمی(١٣٩٦) با عنوان تحلیل نیمرخ های انگیزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی بر اساس دیدگاه خودتعیین گری، نتایج نشان داد که نیمرخ انگیزش درونی نسبت به نیمرخ های دیگر انگیزشی، بیشترین رابطه معنادار را با پیشرفت تحصیلی دارد.
Mittal & Dhar Mutweleli &Mawang, Kigen .
با توجه به مطالب اشاره شده سؤال اصلی پژوهش این است ، که آیا مدل پیشنهادی پیشرفت تحصیلی از روی متغیرهای باور/جهت انگیزشی و خلاقیت شناختی/شخصیتی میتواند 1 .
مدل نهایی پژوهش به همراه آماره های پیش بینی استاندارد شده ب بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این پژوهش ، ارائه مدل ساختاری رابطه باور/ جهت انگیزشی و ی خلاقیت شناختی/ شخصیتی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع یازدهم شهر تهران ع بود.
با توجه به نتایج تحلیل انجام شده در پاسخ به سؤال پژوهش ، به طور کلی مدل تأیید و دارای برازش مناسب است و حاکی از رابطه معنادار باور/جهت انگیزشی و خلاقیت شناختی ف /شخصیتی با پیشرفت تحصیلی است .
این نتایج همسو با نتایج دیگر پژوهش ها مانند بتورت ، دامنچ و آمپارو٢ (٢٠١٧)، زمانی و پور آتشی(١٣٩٦)، عرب زاده ، کاوسیان وکریمی(١٣٩٧) و اسماعیلی، سهرابی، مهریار و خییر(٢٠١٩) در جهت تأثیر باورهای انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی با توجه به برخی متغیرهای روان شناختی است .
Becker, Goetz, Morger & Ranellucci 2 .
Laitinen, Lepola &Vauras ٢٠١٧) همان گونه که مدل پژوهش نشان داد، جهت گیری انگیزشی توانست ١١درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کند.