Abstract:
این مطالعه با هدف بررسی اثر تکزبانه، دوزبانه بودن دانشآموزان ایرانی بر بعدیت، وابستگی مکانی سؤال، تأثیر و کارکرد افتراقی سؤال متنهای مطالعه پرلز 2011 انجام گرفت. بعدیت با مقایسه مدل تکبعدی پاسخ مدرج شده با مدل دوعاملی چندبعدی نظریه سؤال-پاسخ، تأثیر و وابستگی مکانی سؤال با استفاده از مدل دوسطحی دوعاملی و کارکرد افتراقی سؤال با مدل دوعاملی چندگروهی کای و همکاران (2011) بررسی شد. نتایج بعدیت نشان داد مدل دوعاملی نسبت به مدل پاسخ مدرج شده برازندگی بهتری با دادهها دارد و وابستگی مکانی سؤال بین سؤالهای دو صفت ادبی موجب انحراف از تکبعدی بودن شده است، تفاوت زبانی نیز مقدار زیادی از واریانس آنها را تبیین میکند. نتایج تأثیر نشان داد متوسط برآورد تواناییهای تکزبانهها بالاتر از دوزبانهها است. همچنین نتایج نشان داد سؤالها با کارکرد افتراقی یکنواخت برای تکزبانهها دشوارتر از دوزبانهها هستند و در سؤالهای چندگزینهای با کارکرد افتراقی غیر یکنواخت تکزبانهها عملکرد بهتری دارند. بهطور کلی، نتایج نشان داد صفات مرتبط با دو متن در بین دانشآموزان تکزبانه و دوزبانه به گونه متفاوتی ادراک میشوند و در بین دوزبانهها وابستگی مکانی سؤال بیشتر از تکزبانهها است. همچنین نتایج حاکی از تفاوت عملکرد دانشآموزان تکزبانه –دوزبانه در سؤالها با شکل آمیخته است.
The present study was conducted to investigate the impact of monolinguality-bilinguality of Iranian students on dimensionality, local item dependence and differential item functioning and impact of questions included in the passages of PIRLS (2011). The dimensionality was analyzed through comparing the one-dimensional graded response model and the multidimensional bi-factor item-response theory model. Next, the local item dependence and impact was analyzed using the two-level bi-factor model and, finally, the differential item functioning was examined using a multiple-group bi-factor model used by Cai et al. (2011). The results of the dimensionality showed that the bi-factor model better fitted to the data than the graded response model. Furthermore, it was found that the local item dependence between two literal trait questions caused deviation from the one-dimensionality and that the linguistic difference could explain a majority of its variance. The Testlet results also showed that the average estimation of monolinguals’ abilities was higher than bilinguals’ abilities. Besides, it was indicated that items embedded with uniform differential item functioning were more difficult for monolinguals than bilinguals but monolinguals outperformed bilinguals in multiple choice items embedded with non-uniform differential item functioning. Overall, the results showed that the traits related to the two literal Testlet were differently perceived among monolingual and bilingual students and local item dependence was more evident among bilinguals than monolinguals. Also, the results indicated a difference between the performance of monolingual and bilingual students in the mixed items format.
Machine summary:
نتايج بعديت نشان داد مدل دوعاملي نسبت به مدل پاسخ مدرج شده برازندگي بهتري با داده ها دارد و وابستگي مکاني سؤال بين سؤال هاي دو صفت ادبي موجب انحراف از تک بعدي بودن شده است ، تفاوت زباني نيز مقدار زيادي از واريانس آنها را تبيين مي کند.
مسئله اي که پاسخ مشخصي براي آن وجود ندارد اين است که عملکرد ضعيف دانش آموزان دوزبانه ايراني نسبت به دانش آموزان تک زبانه در متن هاي مطالعه پرلز يک علت حقيقي مربوط به ساختار نظام آموزشي است يا متن هاي به کار برده شده عليرغم اينکه با همکاري کشورهاي شرکت کننده ساخته شده است به دلايل مختلفي همچون شکل سؤال ها١١ (سؤال چندگزينه اي ١٢ در مقابل سؤال پاسخ ساز١٣)، استفاده از متن (آزمونچه ١٤)، ادراک متفاوت از هدف هاي خواندن و فرايندهاي آن در بين گروه هاي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
Comparison of unidimensional and multidimensional models based on item response theory in terms of both variables of test length and sample size.
Application of the bi-Factor multidimensional item response theory model to testlet-based tests.
Multiple-choice versus open-ended response formats of reading test items: A two-dimensional IRT analysis.
Hierarchical factor item response theory models for PIRLS: capturing clustering effects at multiple levels, IERI monograph series: issues and methodologies in large-scale assessments, 4, 59-74.
Assessing Testlet Effect, Impact Differential Testlet, and Item Functioning Using Cross-Classified Multilevel Measurement Modeling.