Abstract:
در جهان رقابتی امروز، راز بقا و موفقیت سازمانها، درک ساختار رقابتی بازار است و شرکتها به دنبال دستیابی به فروش بیشتر میباشند. کانالهای توزیع در بازاریابی یکی از مباحث مهم و حیاتی برای شرکتها بخصوص شرکتهای پخش میباشد که داشتن اطلاعات لازم و کافی در این خصوص برای پخش بسیار جدی و مورد نیاز است. یکی از مهمترین چالشهای مدیران بازاریابی و تولیدکنندگان، انتقال کالاهای تولیدی خود به بازارهای هدف است. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبهبندی معیارهای موثر بر کانال توزیع مویرگی است که بیشترین تاثیر را در جذب و حفظ مشتریان بر کانال توزیع مویرگی دارد، تا بتواند با شناسایی و الویتبندی آنها به مدیریت شرکت در رابطه با تصمیم-گیریهای بازاریابی کمک رساند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و در چارچوب تحقیقات توصیفی قرار می-گیرد چرا که محقق به توصیف معیارهای موثر بر کانالهای توزیع مویرگی در شرکتهای پخش مواد غذایی کاله، گلا، لیآ میپردازد. در این پژوهش از روش کتابخانهای و پرسشنامه برای شناسایی معیارهای موثر بر کانال توزیع مویرگی استفادهشده است. از میان 200 کارشناس طبق جدول مورگان تعداد127عدد بهعنوان نمونه مورد بررسی استفادهشدهاند. نتایج نشان داد تبلیغات، قیمت یکسان در کل گستره توزیع و حاشیه سود بالا برای خردهفروش و عمدهفروش به ترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار دارند. همچنین در این رتبهبندی پویایی بازار
و معرفی مداوم محصول جدید، طول کانال توزیع و گستردگی پخش در نقاط دوردست کم اهمیت ترین معیارها بودند.
In this competitive world, understanding the competitive structure of the market is the mystery of the survival and success of organizations, and the companies are trying hard to increase their sales. Distribution channels in marketing are one of the key issues in modern companies especially in distribution companies, therefore it is vital to have enough information about it.Transmission of manufactured goods to the target market is one of the most important challenges for marketing managers and manufacturers.The purpose of this research is to identify and rank the effective measures in capillary distribution that have the greatest impact on attracting and retaining customers, so that they can help the manger to make marketing decisions by identifying and prioritizing them. In terms of purpose, it is an applied research within the descriptive research’s framework, because the researcher describes the parameters affecting the capillary distribution channel which have been done in some food distribution companies such as Kale, Gela and Lia. The desk research and questionnaire method have been used to identify the effective criteria in capillary distribution channel, according to the Morgan table among the 200 experts 127 numbers were studied as examples. According to the advertising results, the same price across the whole distribution range and high margin for retail and wholesale are ranked first to third, also in this ranking market dynamics and continuous introduction of new products, the length of distribution channel and distribution spread in distant distance were the least important parameters.
Machine summary:
رتبهبندی عوامل مؤثر برکانالهای توزیع مواد غذایی شرکتهای پخش مواد غذایی نعیمه خاکستریان 1 ، محمدمهدی پایدار 2 ، ایرج مهدوی 3 ، محمدباقرفرقانی اوزرودی 4 چکیده در جهان رقابتی امروز، راز بقا و موفقیت سازمانها، درک ساختار رقابتی بازار است و شرکتها به دنبال دستیابی به فروش بیشتر میباشند.
کانالهای توزیع در بازاریابی یکی از مباحث مهم و حیاتی برای شرکتها بخصوص شرکتهای پخش میباشد که داشتن اطلاعات لازم و کافی در این خصوص برای پخش بسیار جدی و مورد نیاز است.
اين تحقيق از نظر هدف کاربردی است و در چارچوب تحقيقات توصيفی قرار میگيرد چرا که محقق به توصيف معيارهای مؤثر بر کانالهای توزیع مویرگی در شرکتهای پخش مواد غذایی کاله، گلا، لیآ میپردازد.
در اين پژوهش از روش کتابخانهای و پرسشنامه برای شناسايی معيارهای مؤثر بر کانال توزیع مویرگی استفادهشده است.
کانالهای توزیع در بازاریابی یکی از مباحث مهم و حیاتی برای شرکتها بخصوص شرکتهای پخش میباشد که داشتن اطلاعات لازم و کافی در این خصوص برای پخش بسیار جدی و مورد نیاز است (گورچلز 6 و همکاران، 2004).
نبض شرکت در دست شبکه توزيع و فروش آن است، اما اغلب شرکتها به کانالهای توزيع کالاهاي خود توجه کافي ندارند و اين امر گاه عواقب زيان باري - Paksoy - Bian -Leszczyc - Marketing Mix - Price-product-place-promotion - Gorchels - Hovanyi براي آنان به دنبال دارد.
روش تحقیق اين تحقيق از نظر هدف کاربردی است و در چارچوب تحقيقات توصيفی قرار میگیرد چرا که محقق به توصيف معيارهای مؤثر بر کانال مویرگی میپردازد.