Abstract:
بیدقتی در اقدامات مرتبط با مراحل گوناگون رسیدگی به پروندههای تخلفات اداری موجب طولانی شدن پروندهها و خسارات مادی و معنوی به سازمانها، همچنین افراد خواهد شد. به همین دلیل، ضرورت دارد علل و ریشه عواملی که در فرایند رسیدگی به پروندههای تخلفات اداری نقش دارند، بررسی و شناسایی شوند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و دستهبندی آسیبهای موجود در فرایند رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان است. این پژوهش از نظر ماهیت کیفی بوده و از تکنیک تحلیل محتوا و توصیفی- استنباطی بهره گیری شده است. برای شناسایی آسیبهای اولیه در فرایند رسیدگی به تخلفات اداری، ابتدا تعداد 500 فقره پرونده تخلفات بررسی شد که حاصل این بررسی، شناسایی 70 آسیب در این فرایند بوده است؛ سپس پرسشنامهای تنظیم شده و در اختیار تعداد 15 نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق قرار گرفت و درنهایت، 32 آسیب با عنوان آسیبهای مطرح در فرایند رسیدگی به تخلفات اداری در قالب سه دسته اصلی (ساختاری، محتوایی و زمینهای) شناسایی و تایید شدند که در شاخه ساختاری، مولفه دکترین و قوانین، در شاخه محتوایی، مولفه اخلاقی و معنوی و در شاخه زمینهای، مولفه موقعیت اجتماعی است.
Carelessness in actions related to the various stages of dealing with cases of administrative violations will prolong the cases and cause material and moral damages to organizations as well as individuals. For this reason, it is necessary to examine the causes and roots of the factors that play a role in the process of handling cases of administrative violations. The purpose of this study is to identify and classify the damages in the process of dealing with administrative violations of employees. This research is qualitative in nature and uses content analysis and descriptive-inferential techniques. In order to identify the damages, 500 cases of violations were investigated. The result of this study was the identification of 70 damages in this process. A questionnaire was then prepared and provided to 15 experts. Finally, 32 damages were identified and confirmed as damages in the process of handling administrative violations in the form of three main categories including structural, content and context. The damages are in the structural branch, doctrine and laws, in the content branch, moral and spiritual, and in the context branch, social status.
Machine summary:
برای شناسایی آسیب های اولیه در فرایند رسیدگی به تخلفات اداری، ابتدا تعداد ٥٠٠ فقره پرونده تخلفات بررسی شد که حاصل این بررسی، شناسایی ٧٠ آسیب در این فرایند بوده است ؛ سپس پرسشنامه ای تنظیم شده و در اختیار تعداد ١٥ نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق قرار گرفت و درنهایت ، ٣٢ آسیب با عنوان آسیب های مطرح در فرایند رسیدگی به تخلفات اداری در قالب سه دسته اصلی (ساختاری، محتوایی و زمینه ای) شناسایی و تایید شدند که در شاخه ساختاری، مولفه دکترین و قوانین ، در شاخه محتوایی، مولفه اخلاقی و معنوی و در شاخه زمینه ای، مولفه موقعیت اجتماعی است .
علاوه بر آنکه با شناخت آسیب ها و رفع آنها، در صورت شکایت افراد در مراجع رسیدگیکننده از جمله دیوان عدالت اداری و یا هیأت عالی نظارت (ماده٢٢ قانون رسیدگی به تخلفات اداری)، تبعات منفی برای سازمان به وجود نخواهد آمد، و نیز منجر به اقدامات آینده درخصوص بازنگری در قوانین و مقررات، دستورالعمل ها و آیین نامه های مربوطه در جهت رفع مشکلات موجود خواهد شد.
از آنجایی که الگوی سه شاخگی به طور جامع ، ابعاد مختلف اثرگذار بر عملکرد سازمانی را از سه منظر: ساختار، رفتار و زمینه مورد بررسی قرار میدهد و فرایند رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان میتواند ریشه در هر یک از موارد فوق داشته باشد؛ جهت شناسایی این آسیب ها، به اعتقاد محققان، با وجود الگوهای مختلف در حوزه آسیب شناسی، این مدل برای پژوهش حاضر مناسب تشخیص داده شده است .
نتیجه گیری و پیشنهادها این پژوهش با هدف شناسایی و دسته بندی آسیب های موجود در فرایند رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان تابع قانون مدیریت خدمات کشوری انجام شده است .