Abstract:
مدیریت کیفیت جامع یک فلسفه با دیدگاه علمی است که به پیشرفت مستمر در شرکتها متمرکزاست تا ارزش ویژهای را به مشتریان ارائه دهد. مدیریت کیفیت جامع، شرایطی را فراهم میکند که بر اساس آن، با تلاش همة افراد در سازمان و با کمترین هزینة واقعی، رضایت مشتری را به ارمغان آورد. هدفاز این پژوهش طراحی مدلی ساختاریافته است تا از طریق آن صنعت محصولات کنجدی قادر باشد به مدیریت کیفیت جامع دست یابد. در این پژوهش در ابتدا با استفاده از مطالعه مبانی نظری و بررسی تحقیقات پیشین داخلی و خارجی عواملی که بر اجرای موفق مدیریت کیفیت جامع تأثیرگذار بودهاند، شناسایی گردیدند. سپس درجة اهمیت هر یک از 16 عامل شناسایی شده، با استفاده از ترفند AHP فازی مورد بررسی و سنجش قرار گرفت. در ادامه با استفاده از ترفند پارتو، عوامل دارای درجه اهمیت پائین حذف گردید و 10 عامل باقیمانده در قالب تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری، ساختاربندی گردید. پاسخدهندگان به پرسشنامههای مقایسات زوجی در هر دو تکنیک را 13 تن از خبرگان صنایع تولید محصولات کنجدی تشکیل دادهاند. نتایج این پژوهش حاکی از قرارگیری 10 عامل مؤثر بر پیادهسازی موفق مدیریت کیفیت جامع در 7 سطح است. دو عامل تعهد مدیریت و آموزش در این پژوهش در سطح آغازین قرار گرفتند که به نوعی متغیرهای کلیدی مدل را نشان میدهند. همچنین عامل طراحی محصولات و خدمات در سطح انتهایی مدل جای گرفت که به نوعی خروجی مدل را نشان میدهد.
Total quality management is a philosophy with a scientific perspective that focuses on
continuous improvement in companies to provide special value to customers. t It provides
the conditions under which customer satisfaction is achieved, with the efforts of everyone
in the organization at the lowest real cost,. The aim of this research is to design a structured
model through which the sesame product industry can achieve Total quality management.
To do so, at first, theoretical foundations were studied and previous domestic and foreign
research reviewed which resulted in identification of the components and factors affecting
the successful implementation of total quality management. Then, the importance degree
of each of the 16 identified factors was assessed using the fuzzy AHP technique.Using
Pareto technique, low importance factors were eliminated and the remaining 10 factors
were structured in the form of interpretive structural modelling technique. Respondents
to the paired comparison questionnaires in both techniques consisted of 13 experts in the
sesame production industry. The results of this study indicate that 10 factors affect the
successful implementation of TQM at 7 levels. The two factors of management
commitment and training were at the initial level, which somehow show the key variables
of the model. Also, the design factor of products and services was placed at the end of the
model, which in a way represents the output of the model.