Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر غوطه وری در مقصد، اقتصاد سفر، تجربه کاری، خودباوری، بر درخشندگی برند شهری و تبلیغات دهان به دهان با توجه به متغیر میانجی رضایت مشتری در استان خراسان رضوی (شهر مشهد) میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه گردشگران آسیایی شهر مشهد که در بهار ۱۴۰۰ به این شهر سفر کرده و در هتلهای این شهر اقامت کردهاند میباشد. تعداد آنها ۳۸۴ نفر میباشد که براساس روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران ۳۸۴ نفر به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. روشهای جمع آوری اطلاعات از طریق کتابخانهای میدانی و پرسشنامه بوده است و روایی پرسشنامه از نرم افزار آموس مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن با بررسی آلفای کرونباخ برای کلیه سوالات ۰. ۹۲ بوده است. برای تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. از آزمونهای توصیفی درصد میانگین، انحراف معیار، واریانس و آزمونهای استنباطی کولموگروف اسمیرنوف-آزمون t تک نمونهای، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که غوطه وری در مقصد، اقتصادی بودن سفر، تجربه کاری سفر و خودباوری بر خشنودی گردشگر تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین خشنودی گردشگر بر تبلیغات دهان به دهان و درخشندگی برندشهر تاثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین نتایج فرضیات میانجی هم نشان داد که غوطه وری در مقصد بر تبلیغات دهان به دهان و درخشندگی برند شهر با توجه به نقش میانجی خشنودی گردشگر، اقتصادی بودن سفر بر تبلیغات دهان به دهان و درخشندگی برند شهری با توجه به نقش میانجی خشنودی گردشگر، تجربه کاری سفر بر تبلیغات دهان به دهان و درخشندگی برند شهر با توجه به نقش میانجی خشنودی گردشگر، خود باوری بر تبلیغات دهان به دهان و درخشندگی برند شهر با توجه به نقش میانجی خشنودی گردشگر تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
The purpose of this present research is The effect of immersion in destination, travel economy, work experience, self-confidence, on urban brand brilliance and word of mouth according to the mediating variable of customer satisfaction in Khorasan Razavi province (Mashhad city). The research method used in This research is of descriptive-survey type. This research is applied in terms of purpose. The statistical population of the study includes all Asian tourists in Mashhad who traveled to this city in the spring of 1400 and stayed in hotels in this city. Their number is 384 people who based on the available sampling method and using Cochran's formula 384 people were selected as the sample size of the study. The methods of data collection were through a field library and a questionnaire and the validity of the questionnaire was evaluated from Amos software and its reliability was 0.92 by examining Cronbach's alpha for all questions. Descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the research data. Descriptive tests of mean percentage, standard deviation, variance and inferential tests of Kolmogorov-Smirnov-one-sample t-test, confirmatory factor analysis and structural equations were used with the help of SPSS and AMOS software. The results of this study showed that immersion in the destination, economics of travel, travel experience and self-confidence have a positive and significant effect on tourist satisfaction. Also, tourist satisfaction has a positive and significant effect on word of mouth and brand radiance of the city. The results of mediator hypotheses also showed that immersion in the destination on word of mouth advertising and the brilliance of the city brand due to the mediating role of tourist satisfaction, economics of travel on word of mouth advertising and the brilliance of the city brand due to the mediating role of tourist satisfaction, experience Kari Safar has a positive and significant effect on word of mouth advertising and the brilliance of the city brand due to the mediating role of tourist satisfaction, self-confidence on the word of mouth advertising and the brilliance of the city brand due to the mediating role of tourist satisfaction.
Machine summary:
در مقایسه با گردشگران عمومی، مسافران گردشگر به دلیل ماندن بیشتر در مقصد گردشگری، بیشتر با مهارت ها Jarvis et al Anderson, Fornel Court, & Lupton Huang, et al Han et al Eusébio & Vieira Allport Pettigrew & Tropp Luo et al توسعه مهارت هستند و به تبع آن، تبادلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جنبه های دیگر بین مسافران و میزبان که با آنها کار می کنند اتفاق می افتد.
3. پیشینه پژوهش مینگ وهان 6 (2019)، در تحقیق خود با عنوان «ویژگی های گردشگری تعطیلات کار و رضایت در شکل گیری مقاصد گفتاری و دهانی و نیت تجدید نظر: تأثیر کمیت و کیفیت تماس بین گروهی» نشان میدهند که ارتباط بین متغیرهای تحقیق معنی دار است و مدل پیشنهادی شامل سطح کافی از قدرت پیش بینی Yu et al Fakeye and crompton Court and lupton Lee et al Pizam and ellis Meng & Han اهداف است.
کیانی فیض آبادی، (1397)، در تحقیق خود تحت عنوان «عوامل موثر بر وفاداری به مقصد گردشگری با نقش میانجی رضایت گردشگران (مورد مطالعه: شهر کاشان)» نشان می دهد ارتباط میان شخصیت مقصد و رضایت گردشگران در سطح جامعه مورد بررسی معنادار نمی باشد با این وجود گردشگران ویژگی های شخصیتی برای مقصد teccai Bontis et al Akroush Boo et al در نظر دارند و شخصیت مقصد به میزان قابل ملاحظه ای تحت تاثیر تصویر مقصد است.