Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی (سازگاری اجتماعی و پذیرش اجتماعی) کودکان بیشفعال انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی کودکان بیشفعال پیشدبستانی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در مراکز پیشدبستانی این شهرستان مشغول تحصیل بودند. بدین منظور، 75 کودک بیشفعال به روش نمونهگیری هدفمند از بین کودکان بیشفعال پیشدبستانی منطقه بهارستان تهران انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 25 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش اول آموزش مهارتهای اجتماعی و گروه آزمایش دوم بازی درمانی شناختی-رفتاری مورد مداخله قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﮐﺎﻧﺮز واﻟﺪﯾﻦ، مقیاس سازگاری کودکان و پرسشنامه پذیرش اجتماعی بود. دادههای به دست آمده، با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که هر دو روش آموزش مهارتهای اجتماعی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر سازگاری اجتماعی و پذیرش اجتماعی کودکان بیشفعال اثرگذار بوده است و تأثیر درمان بازی درمانی شناختی- رفتاری در افزایش سازگاری و پذیرش کودکان، بیشتر از درمان آموزش مهارتهای اجتماعی بوده است. به نظر میرسد آموزش مهارتهای اجتماعی و بازی درمانی شناختی-رفتاری، هر دو در تحول شناخت اجتماعی کودکان بیشفعال مؤثر هستند و میتوان از آنها در مداخلات بالینی استفاده نمود.
The aim of this study was to compare the effectiveness of social skills training and cognitive-behavioral play therapy on Social Cognition (social adjustment and social acceptance) of hyperactive children. The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test and follow-up with the control group. The statistical population of the present study was all inactive preschool children in Tehran who were studying in preschool centers of this city in the academic year 2020-2021. For this purpose, 75 inactive children were selected by purposive sampling from among the inactive preschool children referred to Baharestan area school and were randomly divided into two experimental groups and one control group (25 people in each group). The first experimental group of social skills training and the second experimental group of cognitive-behavioral play therapy will be intervened. The instruments used in this study were Conner’s Parents Rating scale, Child Adjustment Scale and Social Acceptance Questionnaire. The data obtained using analysis of covariance showed that both social skills training methods and cognitive-behavioral play therapy had an effect on social adjustment and social acceptance of hyperactive children and the effect of cognitive-behavioral play therapy treatment on increasing children's adjustment and acceptance was more than skills training treatment. It has been social. It seems that social skills training and cognitive-behavioral play therapy are both effective in the development of social cognition in hyperactive children and can be used in clinical interventions.