Abstract:
زمینه و هدف: روایتشناسی از دیدگاه ساختارگرایان به مطالعه طبیعت، شکل و نقش روایت میپردازد و میکوشد توانایی و فهم متن روایت را نشان دهد. در همه ادیان آسمانی متناسب با تلّقی و درک انسانها از دین، شیوههایی برای رازونیاز با معبود فراهم شده است. شاعران بعنوان دارندگان روحهای لطیف و حساس، در لابلای اشعار خود مناجاتهایی نغز و دلنشین گنجاندهاند که از لطیفترین فرازهای آثارشان است. دیدگاه روایتشناختی نیایش باعث آشنا شدن با جلوههای هنری این نوع ادبی میشود و بر ارتباطات ممکن میان نیایشها و متن روایی، بویژه «نظم و ترتیب، تداوم و بسامد، وجه و آوا» میپردازد. جستار حاضر به بررسی جایگاه روایتشناسی نیایش در اشعار شاعران (سنایی، نظامی و عطار) پرداخته است.
روش مطالعه: این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی شماری از روایتهای نیایش این شاعران براساس مباحث «نظم، تداوم، بسامد، وجه و آوا» در چهارچوب نظریه روایتشناسی است. در آغاز این مباحث مبانی نظری تحقیق، تبیین میشوند، سپس نمونههای فراوانی از اشعار نیایشی بررسی و ارزیابی میگردند.
یافتهها: شاعران قرن ششم یا همان سبک عراقی، دارندگان روح و احساسات لطیف و حسّاس شعر فارسی هستند، آنچه در اشعار این شاعران میدرخشد، استفاده از نیایش و مناجات بعنوان گریزگاه احساسی است. نیایش و مناجات، جدا از بیان کردن احساسات، میتواند ابزاری برای گریز از احساسات، بیان تعلیق، نظم و ترتیب، تداوم، بسامد، وجه یا آوا باشد.
نتیجهگیری: استفاده از نیایش و مناجات در اشعار این شاعران گاهی در مفهومی غیر از معنای اصلی خود بکار رفته است؛ اشعار نیایشی این شاعران از طریق سفر به زمان گذشته و آوردن آن به زمان حال، علاوه بر زیباییآفرینی و تاثیرگذاری، آدمی را به نامیرایی و تسلط بر زمان، امیدوار میکنند و با تطبیق بین زمان نیایش و حجم نیایش، با ضربآهنگ و شتابی نسبتا بالا، موجب رسایی و تاثیر نیایش در ذهن روایتنیوشان میشوند. همچنین رابطه بین دفعات تکرار یک حادثه در داستان و دفعات روایت شده در اشعار این سه شاعر، بیشتر بصورت بسامد مفرد بیان میشوند. فاصلهگیری سطوح داستان،گزارش و حضور اندک راوی در اشعار نیایشی این شاعران، گاهی سبب شده است که جزئیات و اطلاعات نسبتا بیشتری ارائه شوند.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Narrative studies from the perspective of structuralisms studies the nature, form and role of narrative and tries to show the ability and understanding of the narrative text. In all heavenly religions, according to human perception of religion, there are ways to reconcile with the deity. Poets, as possessors of gentle and sensitive souls, have included in their poems sweet and pleasant prayers, which is one of the most delicate phrases of their works. The narrative-cognitive perspective of prayer acquaints itself with the artistic manifestations of this type of literature, and deals with possible connections between prayers and the narrative text, especially "order, continuity and frequency, aspect and sound". The present article examines the place of the narratology of prayer in the poems of poets (Sanai, Nezami and Attar).
METHODOLOGY: This research is a descriptive-analytical method and examines a number of narrations of the prayers of these poets based on the topics of "order, continuity, frequency, aspect and sound" in the framework of narratological theory. At the beginning of these discussions, the theoretical foundations of the research are explained, then many examples of prayer poems are reviewed and evaluated.
FINDINGS: The poets of the sixth century, or the Iraqi style, have the delicate and sensitive spirit and emotions of Persian poetry. What shines in the poems of these poets is the use of prayer and supplication as an emotional escape Prayers and supplications, apart from expressing emotions, can be a means of escaping emotions, expressing suspension, order, continuity, frequency, aspect or sound.
CONCLUSION: The use of prayers and supplications in the poems of these poets is sometimes used in a concept other than its original meaning; The prayer poems of these poets, by traveling to the past and bringing it to the present, in addition to being beautiful and influential, give people hope for immortality and mastery of time, and by adapting the time of prayer and the volume of prayer, with relatively high rhythm and acceleration. Cause the reach and effect of prayer in the minds of their narrators. Also, the relationship between the number of repetitions of an incident in the story and the number of times narrated in the poems of these three poets is mostly expressed as a single frequency. The distancing of the levels of the story, the report and the small presence of the narrator in the prayer poems of these poets, have sometimes caused relatively more details and information to be provided.
Machine summary:
پاره هاي نيايشي متون نظم ، از ديرباز مورد توجه بوده است و بارها تحقيقاتي درمورد مناجاتهاي اشعار شاعران صورت گرفته است که به شرح زير است : «دعا و نيايش در ليلي و مجنون نظامي گنجوي» (واشقاني، ١٣٩٨)؛ «نيايش و ستايش در مثنويهاي عطّار» (خوشنودي، ١٣٩٥) در زمينۀ بررسي روايت شناسي در آثار منظوم نيز پژوهشهايي با عنوان «روايت شناسي منظومۀ نشاني از سپهري براساس ديدگاه ژرار ژنت » (اسدالهي، ١٣٩٣)؛ «شگردهاي روايي در شعرهاي روايي اخوان ثالث » (شادرويمنش ، ١٣٩١).
پراپ با ريخت شناسي قصه هاي عاميانه و تجزيه و تحليل عناصر داستاني، شيوه اي نو در ساختار قصه بوجود آورد که بعدها بنياد روايت شناسي براساس آن پايه ريزي شد؛ بنابراين بررسي عناصر دروني متن که بعنوان سازه هاي داستان ، ساختار آن را طرح ريزي ميکند، هدف اصلي نظريۀ روايت شناسي است که «در پانزده سال گذشته جاي نظريۀ رمان را در مطالعۀ ادبيات گرفته است » (همان : ص ٥)، بنابراين «واژة روايتگري اشاره دارد به فرايند ارتباط که در آن فرستنده روايت را در قالب پيام براي گيرنده ارسال ميکند و ماهيت کلامي رسانه که پيام را انتقال ميدهد» (روايت داستاني بوطيقاي معاصر، ريمون : ص ١٠).
جابجايي راوي در اشعار شاعران قرن ششم (سنايي، نظامي، عطار) بسيار مشهود است ، اين جابجايي، گفتار شخصيت را پي ميگيرد و گاه به آساني و باسرعت ، مرزي ميان سخن راوي و شخصيت داستان ايجاد ميکند.
Introducing the authors Asghar Soleimani: PhD student in Persian language and literature, Ghaemshahr branch, Islamic Azad University, Ghaemshahr, Iran.