Abstract:
امامان معصوم علیهمالسلام مفسران حقیقی قرآن کریم به شمار میروند که جایگاه و نقش محوری در تبیین، ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی و آموزههای آن دارند. از آنجا که فهم معانی آیات به عوامل مختلفی از جمله توجه به مباحث بلاغی آن وابسته است، بی تردید دقت نظر و کاوش در دیدگاههای بلاغی اهل بیت علیهم السلام در تبیین معنای آیات از اهمیت به سزایی برخوردار است. اندیشمندان شیعه از دیرباز تلاشهای گستردهای در فهم روایات تفسیری و گونهشناسی و روششناسی آن انجام دادهاند. مقاله حاضر بر آن است تا به هدف تبیین گستره سطح تحلیل آیات توسط معصومان (ع)، یکی از ابعاد روشی آنها که اهتمام به معناشناسی ساختاری آیات، اسلوبهای بیانی و آرایه های بدیعی است را بکاود. نتیجه پژوهش حاضر یابش نظام فکری معصومان (ع) در معناشناسی ساختاری گزارههای قرآنی و روشن سازی لایهها و سایههای درونی با تکیه بر اغراض بلاغی ساختها و اجزای درونی آن، اهتمام به فنون مجاز، استعاره و کنایه و زیبایی شناسی آیات با سنجه محسنات بدیعی است.
The Infallible Imams (‘a.s.) are considered as the true exegetes of the Qur’an who have a central position and part in explanation, propagation and spread of the Qur’anic culture and teachings. Since the comprehension of the meanings of the Qur’anic verses depends on different factors including paying attention to its rhetoric discussions, there is no doubt that scrutiny and research in the rhetoric viewpoints of the Ahl al-Bayt (‘a.s.) enjoys a considerable importance in explaining the meanings of the verses. For long the Shi’a thinkers have made remarkable efforts to comprehend the interpretative traditions and to realize their typology and methodology. With the purpose of explaining the expanse of the level of analyzing the verses by the Infallibles (‘a.s.) the present article intends to investigate one of their methodological dimensions which is emphasizing the structural semantic of the verses, the explanatory methods, and the rhetorical figures as. The outcome of this study is attaining the intellectual system of the Infallibles (‘a.s.) in the structural semantics of the Qur’anic statements and making clear the internal layers and shades by emphasizing the rhetorical purposes of its internal structures and components, as well as paying attention to the devices of trope, metaphor, metonymy, and esthetics of the verses with the criterion of rhetorical figures.