Abstract:
در عصر تکنولوژی با متحرک کردن تصاویرء عناصر و یا المانها میتوان انتقال مفاهیم را تسریع و آنرا بهراحتی قابل
درک کرد. در کنار شیوههای اثرگذار تبلیغی، گرافیک متحرک میتواند زمینهساز رجعتی بهمبانی و مفاهیم هنر سنتی داشته
باشد. سنت بهعنوان شاخصهای ارزشمند، نقشی اثرگذار در بهرهگیری از آن در ساختهای تکنولوژیک امروزی دارد، ازاین -
روی یکی از هنرهایی که در گذشته بهعنوان "سنت تصویری" شناخته شده و امروزه بهعنوان "مظروف بصری - نمادین "
در شیوههای مدرن امروزی در عرصه گرافیک متحرک میتوان استفاده نمودء هنر نگارگری ایرانی-اسلامی است که به-
عنوان "عامل هویتبخش" شناخته میشود. پژوهش مذکور با هدف شناسایی و بهرهگیری از قابلیت هنر نگارگری به-
منظور استفاده در شیوههای نوین تبلیغات مانند گرافیک متحرک با روش توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری کتابخانهای
انجام و در پی پاسخگویی بهسوال ذیل است: جلوههای بصرینمادین نگارگری بهعنوان عامل هویتبخش در گرافیک
متحرک چیست؟ نتایج پژوهش نشان میدهد گرافیک متحرک که از مهمترین تکنیک ساخت آگهیهای تلویزیونی
باتوجه بهپیشرفت تکنولوژی و نیاز آگاهی مردم نسبت بهتکنولوژیهای روز میباشد. با بهرهگیری از موّلفههای بصری--
نمادین نگارگری ایرانی-اسلامی میتواند در کنار بازگشت بهسنت تصویری گذشته، بهروز و کارآمد نمودن آن، هویت و سنت
تصویری ایرانی را بازنمود و بهعنوان یک شاخصه بههمگان معرفی نماید.
Machine summary:
سنت به عنوان شاخصه اي ارزشمند، نقشي اثرگذار در بهره گيري از آن در ساخت هاي تکنولوژيک امروزي دارد، ازاين - روي يکي از هنرهايي که در گذشته به عنوان "سنت تصويري" شناخته شده و امروزه به عنوان "مظروف بصري ـ نمادين " در شيوه هاي مدرن امروزي در عرصه گرافيک متحرک ميتوان استفاده نمود، هنر نگارگري ايرانيـاسلامي است که به - عنوان "عامل هويت بخش " شناخته ميشود.
پژوهش مذکور با هدف شناسايي و بهره گيري از قابليت هنر نگارگري به - منظور استفاده در شيوه هاي نوين تبليغات مانند گرافيک متحرک با روش توصيفيـ تحليلي و شيوه گردآوري کتابخانه اي انجام و در پي پاسخگويي به سوال ذيل است : جلوه هاي بصريـنمادين نگارگري به عنوان عامل هويت بخش در گرافيک متحرک چيست ؟ نتايج پژوهش نشان ميدهد گرافيک متحرک که از مهم ترين تکنيک ساخت آگهيهاي تلويزيوني باتوجه به پيشرفت تکنولوژي و نياز آگاهي مردم نسبت به تکنولوژيهاي روز ميباشد، با بهره گيري از مؤلفه هاي بصريـ- نمادين نگارگري ايرانيـاسلامي ميتواند در کنار بازگشت به سنت تصويري گذشته ، به روز و کارآمد نمودن آن ، هويت و سنت تصويري ايراني را بازنمود و به عنوان يک شاخصه به همگان معرفي نمايد.
متأسفانه با وجود ظرفيت هاي بسيار اثرگذار نگارگري ايرانيـاسلامي به عنوان يک عنصر هويت ساز و هويت بخش ، آن چنان که در شأن اين هنر است ، ردپايي جدي در آثار گرافيک متحرک ديده نميشود.