Abstract:
جلها از مهمترین و کاربردیترین دستبافتههای عشایر شمالغرب ایران و بهطورخاص، شاهسون است که ضمن مرتفعساختن نیاز ضروری عشایر در ارتباط با حمل افراد و اسباب زندگی، محملی برای آشکار کردن ابعاد زیباشناختی ذهن هنرمند بومی و عشایری، بود. نقشهای برآمده از اندیشه خیالین و رنگهای برتافته از ذوق و احساس بافنده در جل شاهسون، اینگونه بافتهها را از منظر زیباشناختی منحصربهفرد نموده است. این مقاله بر آن است تا بررسی، تحلیل، توصیف و معرفی جلهای شاهسونی را با 30 نمونه انتخابی در ابعاد فنشناختی(فنون بافت) وزیباشناختی(نقش و رنگ)، مورد مطالعه قراردهد. پرسش مطروحه در این مقاله این است که طرحها و نقشها و رنگهای بهکار رفته در جلهای شاهسون کدام است؟ برخی از یافتههای پژوهش چنین است : اندازه جلهای شاهسونی نسبت به جلهای سایر عشایر، بزرگتر است. فضای ساختاری زمینه آنها غالباً به قابها یا نوار-های افقی تقسیم شدهاست. نقشمایه طاووس و بز(بزغاله)، بیشترین و متنوعترین نقش و نگارههای نقشاندازی شده در این جل-هاست. همچنین بافت جلها بهطور غالب، به شیوه پیچبافی یا سوماک است. رنگهای بهکار رفته در این جلها محدود، طبیعی و گیاهی است که شامل قرمز، آبی، سرمهای، زرد، سیاه، سفید، قهوهای سیر و باز، سبز سیر و باز)، است. این مقاله از نوع کیفی
Horse of covers are one of the most important and practical weaves of nomadic tribes in northwestern Iran and especially Shahsavan while meeting the essential needs of nomads in relation to the transportation of people and livelihoods, it was a space to reveal the aesthetic dimensions of the minds of native and nomadic artists.motifs that produce imaginative thought and bright colors of taste and knitting feel in front of shahsanan, has made it unique this type of weaving. the purpose of this article is to review, analyze, describe and introduce shahsavan horse of cover with 30 selected samples in technical and aesthetic dimensions (motif and color), to study. the question in this article is what are the designs, motifs and colors used in Shahsavan horse of covers? some research findings are as follows: the size of the shahsavan horse of cover is larger than other nomadic places. the structural space of their background is often divided into horizontal frames or strips. peacock and goat motifs are the most diverse motifs designed in these covers of horse. also, the weave of technique in horse of covers is predominantly, technique Pichbafi or Sumak. the colors used in these horse of covers are
Machine summary:
تاريخ دريافت مقاله : ٩٩/٠٤/٢٠؛ تاريخ پذيرش مقاله : ٣٠/ ١٤٠٠/٠٦ علمي - پژوهشي چکيده جل ها از مهم ترين و کاربردي ترين دست بافته هاي عشاير شمال غرب ايران و به طور خاص ، شاهسون است که ضمن مرتفع ساختن نياز ضروري عشاير در ارتباط با حمل افراد و اسباب زندگي ، محملي براي آشکار کردن ابعاد زيباشناختي ذهن هنرمند بومي و عشايري ، بود.
جدول ٣: مختصات جل هاي شاهسون (منبع : پژوهش گر) اندازه رنگ فن بافت و نقش (نقش مايه ) تصوير و منبع آن جنس / قرمز، آبي ، پيچ بافي گوزن ، سگ ، بز (بزغاله )، ١٧٣*١٢٧ سرمه اي ، سفيد، (سوماک )، درخت ، گل و انتزاعي ، سانتي متر زرد، سبز پشم طاووس ، انسان ، يشمي ، سبز سنجدي ، سياه .
com / آبي ، سبز، طاووس ، بز (بزغاله )، شانه ، ١٢٤*١٤٢ ارغواني ، سياه ، پيچ بافي نقوش هندسي ، چليپا، سانتي متر سفيد، قهوه اي ، (سوماک ) نقش لوزي زرد خردلي ، قرمز، کرم ، زرد سرمه اي pinterest.
vol78 / قرمز، کرم ، نقش مايۀ بته جقه ، مار ١٧٥*١٤٢ عبايي ، سفيد، پيچ بافي دوسر، درخت مقدس ، بوته سانتي متر سياه ، آبي ، سبز، (سوماک ) اردبيلي ، رديف هاي عمودي سرمه اي ، زرد از اشکال لوزي رنگي نارنجي .