Abstract:
سکوت سازمانی یکی از پدیدههای رایج در سازمانهای دولتی است. سکوت سازمانی موضوعی است که در پژوهشهای متعددی به آن توجه شده است. نوآوری این پژوهش در بررسی امکان بهرهگیری از راهبردهای توانمندسازی کارکنان برای شکست آن است. هدف این پژوهش، طراحی مدل پارادایمی سکوت سازمانی با تاکید بر نقش راهبردی توانمندسازی کارکنان در شکست آن در سازمانهای دولتی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی- توسعهای و در زمره پژوهشهای آمیخته است. در مرحله کیفی پژوهش از نظریه دادهبنیاد استفاده شد و مشارکتکنندگان که با آنها مصاحبه بهعمل آمد شامل 17 نفر از اساتید دانشگاهی و 20 نفر از مدیران شرکت ملّی نفت ایران بودند. براساس یافتهها، 6 نوع سکوت شامل سکوت محافظهکارانه، معترضانه، نوعدوستانه، منفعتطلبانه، ناامیدانه و منفعلانه و 6 راهبرد با رویکرد توانمندسازی برای شکست سکوت سازمانی شناسایی شد. در مرحله کمّی بهمنظور اعتبارسنجی مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار smartPLS استفاده شد. بدینمنظور، از 185 نفر از مدیران و متخصصان مدیریت منابع انسانی در شرکت ملّی نفت ایران که بهصورت تصادفی انتخاب شدند با پرسشنامه نظرخواهی شد. یافتهها نشان داد که ضریب تعیین برای سکوت سازمانی 458/0، برای راهبردها 523/0 و برای پیامدها 588/0 است. در نهایت، نتایج پژوهش نشان داد که سکوت در سازمانهای دولتی پدیدهای چندوجهی و پیچیده است و برای شکست آن راهبردهای مبتنی بر توانمندسازی کارکنان اثربخشی دارد.
Organizational silence is one of the prevalent phenomena in public organizations. Organizational silence has been considered by many researches. The innovation of this research is in examining the possibility of using employees’ empowerment strategies in breaking it. Hence, the purpose of this study is to design a paradigm model of organizational silence with emphasis on the strategic role of employee’s empowerment in its breaking in public organizations. This study is developmental-applied in terms of purpose employing mixed-method strategy. In the qualitative phase, using grounded theory methodology, 17 university professors and 20 managers in National Iranian Oil Company were interviewed. Findings identified 6 types of silence including conservative, protesting, altruistic, utilitarian, hopeless, and passive. As well, findings show 6 strategies based on empowerment approach to break organizational silence. In the quantitative phase, in order to validate the model, the structural equation modeling and smartPLS software were employed. For this purpose, the questionnaire distributed among 185 managers and human resource management specialists randomly selected in the National Iranian Oil Company. The coefficient of determination for organizational silence, strategies, and consequences is respectively 0.458, 0.523, 0.588. Finally, the results show that silence in public organizations is a multifaceted, complicated phenomenon and employee’s-empowerment based strategies are needed to break it.