Abstract:
در این پژوهش به بررسی رابطه ساختارهای ادراک شده کلاسی با انگیزش پیشرفت و خلاقیت
دانش آموزان پسر پایه ششم در شهرستان فریمان پرداخته شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی
و از نظر ماهیت توصیفی - همبستگی است. نمونه ای به حجم 100 نفر و با روش نمونه گیری
خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. در این پژوهش از ابزارهایی به نام پرسشنامه ساختار ادراک
شده کلاسی بلک برن ( 1998 )، انگیزه پیشرفت هرمنس ( 1381 ) و مقیاس خلاقیت عابدی ( 1382)
استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها؛ از طریق روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه
برای بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش بود. که نتایج یافته های پژوهش نشان داده شد که
ساختارهای ادراک شده کلاسی قادر به پیش بینی انگیزش پیشرفت و خلاقیت دانش آموزان می
باشد به این معنا که بین آن ها روابط مثبت معناداری وجود دارد هر چه نمرات ادراک ساختار
کلاسی بالاتر باشد نمرات انگیزش پیشرفت و خلاقیت فراگیران بالاتر می رود.
Machine summary:
که نتايج يافته هاي پژوهش نشان داده شد که ساختارهاي ادراک شده کلاسي قادر به پيش بيني انگيزش پيشرفت و خلاقيت دانش آموزان مي باشد به اين معنا که بين آن ها روابط مثبت معناداري وجود دارد هر چه نمرات ادراک ساختار کلاسي بالاتر باشد نمرات انگيزش پيشرفت و خلاقيت فراگيران بالاتر مي رود.
انگيزش در آموزش و پرورش و نقش آن در پيشرفت تحصيلي از ديرباز مورد توجه روان شناسان پرورشي قرار داشته است (عبدخدايي و همکاران ١٣٨٧)و هنگامي که در نظام آموزشي مشکلاتي هم چون افت تحصيلي روي ميدهد از انگيزه يادگيرنده به عنوان يکي از علل مهم آن ياد ميشود (بحراني، ١٣٨٤).
فرضيه هاي فرعي اول : بين ساختارهاي ادراک شده کلاسي و انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
9 Spalding 10 Blackburn 11 Tabachnick, Miller& Relyea 12 Anderman 13 Green 14 classroom assessment structures 15 mastery-functional فرضيه هاي فرعي دوم : بين ساختارهاي ادراک شده کلاسي و خلاقيت دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
16 Pearson correlation 17 Multiple regression يافته هاي پژوهش فرضيه اصلي پژوهش بيان مي کرد ساختارهاي کلاسي ادراک شده قادر به پيش بيني انگيزه پيشرفت تحصيلي و خلاقيت دانش آموزان است .
ضرايب متغيرها (در رگرسيون چند متغيره ) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج مربوط به فرضيه فرعي اول : بين ساختارهاي ادراک شده کلاسي و انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
نتايج فرضيه فرعي اول نشان بين ساختارهاي ادراک شده کلاسي و انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت و معناداري با يکديگر دارند.