Abstract:
هدف: هدف این پژوهش ارایه مدل برای دلبستگی سازمانی کارکنان است. ماهیت این پژوهش کیفی و کاربردی-توسعهی است
مواد و روش ها: روش اجرای پژوهش نظریه مبنایی پارادایمی سیستمی معرفی شده توسط استراوس و کوربین است. روش نمونهگیری به شیوه هدفمند قضاوتی مبتنی بر نمونهگیری نظری صورت گرفته است.
یافته ها: نتایج پژوهش باعث شناسایی چهارگونه دلبستگی شامل تجملی (فیزیکی)، ظاهری، عرفانی و عاطفی تحت شرایط علٌی کانون توجه فرد (مادی یا معنوی) و تمایل نظارتی (کم یا زیاد) شد. شرایط علّی ایجاد کننده¬ی دلبستگی سازمانی را میتوان بر مبنای کانون توجه فرد و کنترلپذیری یا تمایل نظارتی فرد تبیین کرد. شرایط مداخلهگر عبارتند از رده سازمانی، سابقه شغلی، جبران خدمات، اعتبار سازمانی و جنس روابط.
نتیجه گیری: توجه به مدل دلبستگی کارمند و تناسب آن با ماهیت شغل، جبران خدمات مادی و معنوی، نوع ارتباطات و ساختار سازمانی که کنترلپذیری فرد را متاثر مینماید عوامل کاربردی در سازمانها میباشد.
Purpose: The purpose of this study is to provide a model for organizational commitment of employees. The nature of this research is qualitative and applied-development
Materials and Methods: The research method is the basic theory of systemic paradigm introduced by Strauss and Corbin. The sampling method is purposeful judgment based on theoretical sampling.
Findings: The results of the study identified four types of attachments including luxury (physical), physical, mystical and emotional under the causal conditions of the individual (material or spiritual) and supervisory tendency (more or less). The causal conditions that create organizational attachment can be explained on the basis of the individual's focus and controllability or individual supervisory desire. Intervener requirements include organizational status, work history, service compensation, organizational credibility, and type of relationship.
Conclusion: Paying attention to the employee attachment model and its appropriateness to the nature of the job, compensation of material and spiritual services, type of communication and organizational structure that affects the individual's controllability are practical factors in organizations.