Abstract:
هدف: این پژوهش درصدد استنتاج مبانی تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم است.
مواد و روش ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق روش استنتاجی با الگوی بازسازی شده فرانکنا انجام گرفته است. حوزه پژوهش شامل قرآن و تفاسیر و متون دینی و همچنین پژوهش های انجام شده و مقالات نوشته شده در زمینه معادباوری بود. در این تحقیق پس از جمعآوری دادههای مورد نیاز تحقیق از متون فوق، با استفاده از روش کدگذاری موضوعی ابتدا مفاهیم دسته بندی شد. سپس بر مبنای الگوی استنتاجی فرانکنا، مبانی استنتاج گردید. جهت اطمینانپذیری و باورپذیری و به منظور اطمینان از نتایج حاصل، راههای دستیابی به نتایج مرتباً تحت نظر اساتید متخصص، مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفت.
یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش برخی از مبانی تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم عبارتند از: تقوا در رعایت حلال و حرام، رابطه ایمان به خدا با بهره مندی از هدایت الهی، تقوا در انجام واجبات و ترک محرمات، تعقل نمودن در سخنان قرآن و پیامبر(ص) عامل ایمان به خدا و معاد، معادباوری عامل حفظ نفس از گناه، وجود نشانه های معاد جهت ایمان آوردن افراد به معاد، ایمان به نشانه های معاد مخصوص مومنان، آمرزنده و مهربان بودن خداوند و باتقوایی در دوری از ظن و گمان بد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد جهت تربیت دینی افراد معاد باوری میتواند عامل موثری باشد اعتقاد به معاد انسان را از احساس پوچی میرهاند و به وی احساس ارزشمندی داده و به زندگی او هدف میبخشد.
Purpose: This study seeks to infer the principles of religious education based on resurrection with emphasis on the Holy Quran.
Materials and Methods: This research has been done with a qualitative approach and through inferential method with Frankenna reconstructed model. The field of research included the Qur'an, commentaries, and religious texts, as well as research and articles written in the field of resurrection. In this research, after collecting the required research data from the above texts, concepts were first categorized using thematic coding method. Then, based on Frankenna's inferential model, the basics were inferred. In order to be reliable and believable and in order to ensure the results, the ways to achieve the results were regularly analyzed and interpreted under the supervision of expert professors.
Findings: Based on the results of research, some of the principles of religious education based on resurrection with emphasis on the Holy Quran are: piety in observing the lawful and unlawful, the relationship of faith in God with the benefit of divine guidance, piety in performing duties and abandoning taboos Reasoning in the words of the Qur'an and the Prophet (PBUH) is the cause of faith in God and resurrection, resurrection belief is the cause of protecting the soul from sin, the existence of signs of resurrection for people to believe in the resurrection, belief in the signs of resurrection for believers Piety away from bad suspicion.
Conclusion: The results showed that for the religious education of people, resurrection can be an effective factor