Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل روایتهای معلمان از مشکلات یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی بود که با رویکرد کیفی و با استفاده از روایتپژوهی انجام شد. در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از مصاحبههای نیمهساختاریافته با شش نفر از معلمان زن و مرد یک مدرسه ابتدایی در شهرستان بیلهسوار، اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل دادهها، به شکل کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. در تحلیل و ادراک عمیق روایت معلمان، سه مضمون اصلی شامل عوامل فردی با زیرمضمونهای نداشتن انگیزش پیشرفت و اختلالات یادگیری؛ عوامل خانوادگی با زیرمضمونهای وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین والدین و روابط عاطفی ضعیف والدین با بچهها و عوامل مدرسهای با زیرمضمونهای نامتناسب بودن روشهای ارزشیابی و جو نامطلوب کلاس درس شناسایی شدند. با توجه به اینکه در این پژوهش، عوامل مؤثر بر مشکلات یادگیری دانشآموزان از روایتهای معلمان آشکار گردید، به تناسب نوع مشکل، باید آموزشهای لازم به معلمان و خانوادهها ارائه شود. شناسایی و تشخیص زودهنگام مشکلات یادگیری در کودکان، گام مؤثری در پیشگیری از افت تحصیلی خواهد بود.
The purpose of this study was to analyze teachers' narratives of learning difficulties of elementary school students. This research was conducted with a qualitative approach and using the method of narrative research. First, 6 male and female teachers of an elementary school in Bilesvar city, who were chosen based on purposive sampling, sat a semi-structured interview until data saturation was obtained. The interviews were analyzed using thematic (categorical) analysis. In the deep analysis and perception of teachers' narrative, three main themes including individual factors with subtopics of ‘lack of motivation for progress’ and ‘learning disabilities’, family factors with the sub-themes of ‘low socio-economic status of parents’ and ‘poor emotional relationships between parents and children’ and school factors with the sub-themes of ‘inappropriate assessment methods’ and ‘unfavorable atmosphere in the classroom’ were identified. Due to the fact that in this study, the effective factors on the students’ learning problems were identified from the teachers' narratives, the necessary training should be provided to the teachers and families depending on the nature of the problem. Early detection of learning disabilities in children will be an effective step in preventing academic failure.
Machine summary:
روایتهای معلمان از مشکلات یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی احسان یوسفی1* و محسن نوبخت2 Teachers' Narratives of Elementary School Students' Learning Difficulties Ehsan Yoosefi1* and Mohsen Noubakht2 تاریخ دریافت: 03/12/1399 چکيده هدف پژوهش حاضر، تحلیل روایتهای معلمان از مشکلات یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی بود که با رویکرد کیفی و با استفاده از روایتپژوهی انجام شد.
واژههای کلیدی: روایتپژوهی، مشکلات یادگیری، ناتوانی یادگیری تاریخ پذیرش: 10/03/1400 Abstract The purpose of this study was to analyze teachers' narratives of learning difficulties of elementary school students.
علوم آزمایشگاهی به جای پرداختن به علت و ریشه روانشناختی این اختلال، بیشترین تأکید خود را بر شرایط یادگیری معطوف داشته است(کیانی، اسدی و محمدی، امروزه اصطلاح اختلال در یادگیري به وسیله روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار گرفته است؛ درحالی که متخصصان پزشكی اختلال یادگیري را به مشكلات Wijaya, Retnawati, Setyaningrum & Aoyama Nuari, Prahmana, & Fatmawati نسبت میدهند (نوریزاد و مرادیان، 1397)؛ کودکان مبتلا به مشکلات یادگیری، معمولاٌ از لحاظ هوشی دارای مشکل نیستند، اما به دلیل نقص در مسیر پردازش اطلاعات در مغزشان، عملکرد ذهنی پایینی را نشان میدهند.
لذا شنا Maryani, Husna, Wangid, Mustadi & Vahechart Cortiella & Horowitz NAEP (National Assessment of Educational Progress) Koban Koch Valle, Regueiro, Nunez, Rodriguez, Pineiro & Rosario Abubakar, Madugu, & Idris مشکلات یادگیری کودکان ضروری به نظر میرسد.
در این پژوهش، در روایتهای معلمان مدرسه، عوامل متعددی که باعث میشود اختلالات یادگیری منجر به شکست تحصیلی دانشآموزان گردد بازنمایی شده است.