Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی منطقۀ لالجین بود. بدین منظور از بین 175 نفر از معلمان ابتدایی، تعداد 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ 84 آیتمی محققساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون t تکنمونهای و فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین رویکردهای سنتی و نوین تفاوت معناداری وجود دارد. از بین مدلهای رویکرد سنتی، مدل ارزیابی معلم در کلاس درس در اولویت اول، ضمنخدمت اولویت دوم و نظارت بالینی در رتبۀ سوم قرار دارد. در بین مدلهای رویکرد نوین، مدل مشارکتی یا همکارانه، اولین اولویت، استفاده از رادیو و فضای مجازی در اولویت دوم، مدل مدارس حرفهای در اولویت سوم قرار دارند. شبکههای معلمان در اولویت چهارم، طراحی مدارس پیشرفته پنجم، اقدامپژوهی ششم، مشارکت بین-موسسهای هفتم، افزایش مشارکت معلمان در نقشهای جدید هشتم، فرصتهای توسعه حرفهای نهم، مشارکت مدرسه- دانشگاه دهم، مدل توسعه مهارتی یازدهم، مدلهای همراه با تفکر و تعمق دوازدهم، مدل تغییر محور کارکنان سیزدهم، آموزش از راه دور چهاردهم، پروژه در اولویت پانزدهم و توسعه خودگردان در اولویت شانزدهم قرار دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد برنامهریزان نظام آموزش و پرورش برای توسعه حرفهای معلمان در مناطق مختلف نظرسنجی کرده و اولویتها را در نظر بگیرند.
The aim of the present study was to examin the solutions for professional development of elementary school teachers in Lalegin. To this end, from among 175 elementar teachers, 110 were selected based on cluster random sampling procedure. To collect data, a researcher-made questionnaire was used. The questionnaire was a Likert-type instrument with five options. Using descriptive statistics (e.g. mean, SD, frequency percentage, etc.) and inferential statistics (e. g. Kolmogorov-Smirnov test, and one sample T-test etc.) the data were analyzed. The results showed that there is a significant difference between the traditional and alternative approaches. From among traditional models, supervision of the teacher in the classroom, in-service, and clinical supervision are the main priorities respectively. From among models of alernative approach, cooperative, using radios and virtual space, and professional development schools at precession models are of the highest priorities. Teacher networks at precession, school improvement plan, action research, inter-institutional collaboration, increasing teacher participation in new roles, professional development opportunities, other university-scools partnerships, skill development, reflective models, change-oriented staff development, other forms of distant education, project based, and self-directed development models are the next priorities respectively. In conclusion, curriculum developers are advised to do surveys to find priorities for teachers’ professional development.
Machine summary:
لذا دانش، مهارت و تواناییهای زنان و مردان آینده به دانایی، توانایی، صلاحیت، تلاش و احساس معلمان امروز بستگی دارد (سبحانینژادو ز 3 d"/>d"/>، 20 > با آنکه جایگاه و منزلت شغل معلمی در مقام حرفه بر همگان آشکار است و نقش معلم همواره شناخته شده بوده است، جهان به سرعت، دگرگون میشود و معلمان نیز باید مانند سایر گروههای حرفهای با این واقعیت روبهرو شوند که آموزشهای اولیه آنان در جهان امروز چندان مفید نخواهد بود و آنان باید در سرتاسر عمر خود، دانش خویش را روزآمد کنند (دانشپژوه، 1382).
مفهوم ارتقای صلاحیتهای حرفهای از اواسط قرن بیستم در نظامهای آموزشی پدیدار شد، صاحبنظران امر تعلیم و تربیت نظریات مختلفی را بیان کردهاند که از جم 4 imers"/>imers"/>(2007) نقش مهارتهای حرفهای معلم را جهت تغییر در نظام آموزشی بسیار ضروری دانسته و در این رابطه به مولفههای روشهای جدید تدریس، تکنولوژی آموزشی و ارزشیابی پرداخ Gusky Nijveldt, Brekelmans, Beijaard, Verloop & Wubbels Fullan &Steigelbauer Villegas_Reimers در ایران نتایج تحقیقات گوناگون نشان میدهد که بسیاری از معلمان در زمینۀ دانش حرفهای، مهارتها و صلاحیتهای آموزشی، فکری، مدیریتی و...
این مدلها عبارتند از: توسعه خودگردان، توسعه مشارکتی یا همکارانه، توسعه تغییر محور کارکنان، افزایش مشارکت معلمان در نقشهای جدید، مدل توسعه مهارتی، مدلهای همراه با تفکر و تعمق، مدلهای مبتنی بر پروژه، مدل فرصتهای توسعه حرفهای، مدارس توسعه حرفهای، مشارکت مدرسه–دانشگاه، استفاده از رادیو و فضای مجازی برای توسعه حرفهای معلمان، آموزش از راه دور، مشارکت بین موسسهای، Fessler مدل طراحی مدارس پیشرفته و اقدامپژوهی بهعنوان شکلی از توسعه حرفهای ارائه می باشد(پرداختچی، حجازی، شاهپسند، 1399).