Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش به روش جیگساو بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر در درس علوم بوده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل نابرابر استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 55 دانشآموز پسر پایۀ چهارم ابتدایی شهر خوی در سال تحصیلی 98-97 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در هریک از گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. پرسشنامههای اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی توسط آزمودنیها تکمیل شد. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 51 جلسه آموزش به روش جیگساو را دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان با روش سخنرانی به برنامههای عادی کلاس خود ادامه دادند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد؛ آموزش به روش جیگساو در مقایسه با روش سخنرانی، تاثیر مثبت بیشتری بر کاهش اضطراب امتحان، افزایش خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دارد. پژوهش حاضر دربردارندۀ راهبردهایی است که معلمان درس علوم میتوانند استفاده کنند.
The aim of this study was to determine the effectiveness of Jigsaw teaching method on test anxiety، self-efficacy and academic adjustment of male students in science. The research method was quasi-experimental in which a pre-test-post-test design with unequal control group was used. The participants of the study were 55 male students of the fourth grade of an elementary school in Khoy in the academic year of 97-98. The participants were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to the experimental and control groups. Test anxiety، self-efficacy and academic adjustment questionnaires were completed by the subjects. The subjects of the experimental group received 51 sessions of Jigsaw teaching method and the control group continued their normal class programs، i.e. lecture method. In order to analyze the data، various descriptive and inferential statistical methods and techniques including mean، standard deviation، analysis of covariance were used. The findings showed that Jigsaw teaching method had a more positive effect on reducing test anxiety، increasing self-efficacy and academic adjustment in contrast to lecturing. The present study contains strategies that science teachers can use.
Machine summary:
بررسی اثربخشی روش تدریس مشارکتی جورچین (جیگساو) بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر پایۀ چهارم ابتدایی حورا صدرائی1* و فیروزه سپهریانآذر2 On the Effect of Jigsaw Participatory Teaching Method on Test Anxiety، Self-Efficacy and Academic Adjustment of Fourth Grade Elementary Male Students Hoora Sadraei1* and Firouzeh Sepehrianazar2 تاریخ دریافت: 27/08/1399 چکيده هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش به روش جیگساو بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر در درس علوم بوده است.
واژههای کلیدی: اضطراب امتحان، خودکارآمدی، روش تدریس جیگساو، سازگاری تحصیلی تاریخ پذیرش: 21/11/1399 Abstract The aim of this study was to determine the effectiveness of Jigsaw teaching method on test anxiety، self-efficacy and academic adjustment of male students in science.
Awokoy Juretic Akanbi &Ogundokun self efficacy Meng Hermann&Betz Khandaghi & Farasat تدریس غیرفعال مواجهاند از سازگاری عاطفی و آموزشی قابلتوجهی برخوردارند، اما اثر سبک تدریس در سازگاری اجتماعی بهطور قابلتوجهی متفاوت نبود.
با توجه به مطالب ذکرشده و اهمیت روش تدریس مشارکتی، هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر روش تدریس مشارکتی جورچین (جیگساو) بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان است.
۳. آموزش به روش یادگیری مشارکتی جورچین (جیگساو) باعث افزایش سازگاری تحصیلی دانشآموزان میشود.
بحث و نتیجهگیری همانگونه که قبلاً نیز گفته شد هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی روش تدریس مشارکتی جورچین (جیگساو) بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان است.
نتایج نشان داد که روش تدریس مشارکتی جورچین (جیگساو) موجب کاهش اضطراب امتحان در دانشآموزان میشود.