Abstract:
رسانه های اجتماعی در منابع اطلاعاتی گوناگون تعاریف متعددی دارند. در یک نگاه مشترک، رسانه های اجتماعی به عنوان نرم افزارهای کاربردی و سیار وب 2.0 توصیف شده اند که به کاربران اجازه می دهند تا در یک تعامل اجتماعی همزمان، دانشی را خلق کرده و به اشتراک بگذارند. این رسانه ها کاربر محور و چند منظوره بوده و محدود به زمان و مکان نیستند. اخیراً مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه ها توجه خاصی به استفاده از رسانه های اجتماعی داشته اند. مروری بر مطالعات قبلی بیانگراین واقعیت است که با وجود اینکه کتابداران به استفاده از این رسانه در کتابخانه ها نگرشی مثبت دارند با اینحال آنها عملاً در استفاده واقعی از این ابزارها با چالش هایی مواجه اند. دراین مقاله، با استفاده از روش پژوهش کتابخانه ای، ابتدا تعاریفی کلی از رسانه های اجتماعی مطرح شده است. سپس مسائل و چالش های استفاده از رسانه های اجتماعی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی ازجنبه های گوناگون بررسی شده است. در خاتمه مقاله نیز راهکارهایی از قبیل ایجاد انگیزه درکتابداران، تدوین خط مشی استفاده و نیز تشویق پژوهشگران به انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه به منظور رفع چالش های موجود پیشنهاد شده است.
Several information resources have developed various definitions of “social media”. The common definition describes social media as a group of web-based and mobile applications of web 2.0 that allow users to share and create knowledge in a real time social interaction. It is user-centric, multi-purpose and it is not time and location bound. According to the previous research, although the librarians have positive attitude towards using social media in libraries, in practice they may experience a lot of challenges. These challenges may concern human resources, Time, management and etc. Using Library research method, firstly, this paper attempts to provide a general definition of social media. Then it addresses some of existing challenges in the use of social media in libraries and information centers from various perspectives. At last the paper suggests some approaches to improve librarians’ motivation, codify a usage guideline and encourage scholars to perform more researches in this area in order to deal with mentioned challenges
Machine summary:
از پانزده سال گذشته در ارتباط با رسانه هايي اجتماعي در کتابخانه ها و منـابع علمـي بـيش از ٨٥٠٠ مقاله پژوهشي نمايه شده است که از اين تعداد درصد قابل توجهي از ايـن پـژوهش هـا بـه بررسـي مسائل و چالش هاي مطرح شـده در زمينـه اسـتفاده از رسـانه هـاي اجتمـاعي در کتابخانـه هـا مـي پردازد(گاها و هال ٢٠١٥) ٥.
نتايج تحقيقات پيشين بيانگر اين واقعيـت اسـت کـه چـالش هـاي بـه - کارگيري رسانه هاي اجتماعي در کتابخانه ها مي تواند ريشه در عوامل گوناگون درون سازماني و برون سازماني داشته باشد.
Gaha & Hall برخي از چالش هاي مطرح دراستفاده از رسانه هاي اجتماعي توسط کتابداران بررسي پيشينه در اين تحقيق نشان داد که باوجود مزاياي فراواني که رسانه هاي اجتماعي درپيشـبرد اهداف کتابخانه ها در عصر کنوني مي توانند داشته باشند کتابداران در استفاده از اين ابزارها عمـلا بـا چالش هايي مواجهند.
مزاياي مطرح شده در خط مشي ها در ارتباط با اسـتفاده از رسـانه هـاي اجتمـاعي ، بـا توجـه بـه نـوع کتابخانه ها و رويکرد آنها به رسانه هاي اجتماعي مي توانند متفاوت باشند.
Social Media همچنين ممکن است نويسندگان ، مجموعه قواعدي را که کمتر حالت رسمي دارند بـه دسـتورالعمل هاي رسمي ترجيح داده و آن را به عنوان بهترين قواعد براي کاربرد رسـانه هـاي اجتمـاعي انتخـاب کنند.
[Accessed 23rd December 2013] Available from World Wide Web: http://www.
Application of Social media in marketing library & information services: a global perspective.