Abstract:
حسابداری شهرداریها در مقام مقایسه با حسابداری بازرگانی جزیی از حسابداری دولتی میباشد و کلیه خصوصیات قایل شده در کتب و منابع مختلف حسابداری دولتی در مورد حسابداری شهرداریها نیز صادق است ولی حسابداری شهرداریها در مقایسه با حسابداری دولتی دارای ویژگی خاص میباشد. دستگاههای اجرایی دولتی که اعتبار بودجه برنامهای آنان از محل اعتبار کل کشور تامین و پرداخت میگردد ایجادکننده تعهدات و پرداخت کننده هزینههای انجام شده خواهند بود و هزینههای انجام شده را در دفاتر خود ثبت مینماید و درآمد دولت در دستگاه دیگری متمرکز میگردد. در صورتی که در شهرداریها حسابداری درآمد و هزینه در یک واحد مالی مجتمع و در دفاتر منعکس خواهد شد و میتوان حساب-های درآمد شهرداری را توام یا غیرمتمرکز و به طور جداگانه عمل نمود. گزارشگری مالی تعهدی به تهیه صورتهای مالی و گزارشهای سالانه بر مبنای اطلاعات تعهدی اشاره دارد. صورتهای مالی بر مبنای تعهدی، اطلاعات حسابداری جامعتری نسبت به اطلاعات حاصل از سیستم سنتی حسابداری نقدی ارایه میدهد. صورتهای مالی بر مبنای تعهدی برای یک بخش، شامل صورت عملیات، صورت برنامه، صورت داراییها و بدهیها، صورت جریانهای نقدی، صورت مبادلات حسابهای مستقل و یادداشتهای همراه و مدارک مربوط به مدیر و حسابرس مستقل است.
Municipal accounting in comparison with commercial accounting is a part of government accounting and all the characteristics of various government accounting books and sources are also true of municipal accounting, but municipal accounting in comparison with government accounting has a special feature. Government executive bodies, whose program budget credit is provided and paid from the credit of the whole country, will create obligations and pay the expenses incurred, and will record the expenses incurred in their offices, and the government revenue will be concentrated in another body. In the case of municipalities, revenue and expenditure accounting will be integrated in a single financial unit and reflected in the offices, and municipal revenue accounts can be combined or decentralized and operated separately. Accrual financial reporting refers to the preparation of financial statements and annual reports based on accrual information. Accrual-based financial statements provide more comprehensive accounting information than information from a traditional cash accounting system. Financial statements based on a liability for a unit include operations statement, plan statement, statement of assets and liabilities, cash flow statement, statement of accounts and accompanying notes, and documents relating to the independent manager and auditor.
Machine summary:
سرفصل حسابهای دفتر كل و دفتر معين بانك پس از تهيه صورت مغايرات بانكي در پايان هر ماه اين حساب به مبلغ جمع دریافتیها و به ميزان چكهاي صادره و هزینههای بانكي بستانكار میشود و در صورتی که حسابهای متعدد از طرف شهرداري در بانك افتتاح شده باشد براي هر يك از آنها يك حساب جداگانه در دفتر كل بهمنظور و به ترتيب فوق عمل خواهد شد.
بنا به پيشنهاد متخصصّان حسابداري و تاييد مدير امور مالي شهرداري و شهردار در صورتيكه در بعضي از شهرداریها ايجاب كند براي يك منبع درآمد ممكن است چند منبع فرعي در نظر گرفته شده و حسابهای جداگانه براي منابع فرعي مذكور در دفتر معين درآمد منظور شود.
بنا به تشخيص متخصصان حسابداري و تأييد مدير امور مالي شهرداري و شهردار ممكن است علاوه بر سر فصل حسابهای فوق الذكر سر فصلهاي ديگري نيز براي ثبت حساب هزينه ها بر اساس مواد هزينه داخل در هر يك از فصول چهارگانه هزينه براي مجموع هزینههای شهرداري يا مجموع هزینههای هر يك از وظائف يا برنامه ها با فعاليتها و يا قالبهاي بودجه اي در دفتر معين هزينه منظور شود.
ثبت اموال در دفاتر کلیه اموال منقول و غير منقول شهرداري كه در موقع تصويب اين دستورالعمل در مالكيت هر شهرداري است بايد صورت برداري شده براي هر يك از آنها كارت مشخصات تنظيم و در صورتي كه قيمت خريد يا قيمت تمام شدة آنها مشخص نباشد به قيمت روز ارزيابي و در كارتها درج و به ترتيب طبقه بندي ضميمة دستوالعمل اموال در دفاتر معين اموال غير منقول و دفتر معين اموال منقول كه نمونة آنها ضميمة دستورالعمل مربوط میباشد به ثبت برسد و خلاصة آن به حساب مربوط در دفتر كل منتقل شود.