Abstract:
پژوهش حاضر با استفاده از نظریات دلوز فیلسوف و نظریه پرداز تجربه گرای فرانسوی است، از منظر وی چیزی که تجربه می شود زنده و پویاست و با خوانشی که ارائه داد فضای فکری پست مدرن را از آن خود کرد. نگاه فلسفی دلوز به هنر ارائه دهنده صیروت نیروهای پیرامون بدن بدون اندام است. در اندیشه وی بدن بدون اندام ، بدنی بدون درون و بدون ساختار درونی که در تضاد با اندام نیست، بلکه نیروهایی را شامل است که در تضاد با سازمان مندی اندام قرار دارند. در این راستا تلاش می شود با استفاده از نظریات ژیل دلوز و تمرکز بر مفهوم بدن با اندام نامعین و تحلیل آنها با رویکرد توصیفی تحلیلی به شیوه فرمالیستی، فرم های لباس را بررسی و به سوالاتی چون: چه مولفه های سبب میشود تا بتوان خلاقه های ری کاواکوبو را در قالب پست مدرن گنجاند؟ پاسخ داده شود. فرض می شود: بنا بر اندیشه و خوانش دلوزی از آفریدههای کاواکوبو، مفاهیمی چون: بدن بدون اندام، نیرو های منقبض و منبسط کننده و نیروهای جفت شده، در البسه طراحی شده توسط وی وجود دارد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که، او در کارهایش مرز میان بدن و لباس را از میان بر میدارد و حاکمیت را در اختیار مفاهیم، ترکیب بندی ها، ... قرار داده و بدن را تغییر کاربری می دهد.
The present study is based on the theories of the French empiricist philosopher and theorist Deleuze. From his point of view, what is experienced is alive and dynamic, and with the reading he presented, he acquired the postmodern intellectual space. Deleuze's philosophical view of art presents the flow of forces around the body without limbs. In his view, the body is without organs, a body without inside and without internal structure that does not contradict the organ, but includes forces that are in conflict with the organization of the organ.In this regard, using the theories of Jill Deleuze and focusing on the concept of body with indeterminate limbs and analyzing them with a descriptive-analytical approach in a formalistic way, we try to examine the forms of clothing and ask questions such as: What components cause creative Include Ray Kawakobo in postmodern format? To be answered. It is assumed that according to Deleuze's thought and reading of Kawakobo's creations, concepts such as the body without limbs, the contracting and expanding forces, and the coupling forces are present in the clothing designed by him.The results show that in his work, he removes the border between the body and clothing and gives sovereignty to concepts, compositions, etc. and changes the use of the body.