Abstract:
هدف: این مقاله چگونگی بازتاب عقلانیت انقلاب اسلامی را در نظام معرفتی و منطق عملی شهیدبهشتی و آیتالله مصباحیزدی به عنوان دو تئوریپرداز شاخص انقلاب اسلامی مطالعه میکند. روش شناسی پژوهش: بررسی مواضع متفکران منتخب در چارچوب تحلیل تطبیقی و مقایسهای با بهرهگیری از روش اسنادی در گردآوری اطلاعات، صورت پذیرفته و در نهایت چگونگی تبلور عقلانیت انقلاب اسلامی در اندیشه و عمل هر کدام با یکدیگر مقایسه شده است. یافته ها: این دو متفکر کوشیدهاند مسألهها و نیازهای زمانه خود را خارج از سیطره ساختاری عقلانیت مدرن، برپایه خوانشی اجتماعی از مکتب اسلام صورتبندی کرده و برای حل آنها دست به ابداع بزنند؛ تا جایی که در پیشبرد نهضت اسلامی مسأله رهبری اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی برجسته میشود حال آن که در اندیشه آیتالله مصباح یزدی اصالت با مسأله شناخت و اصلاح آن است که هریک صورتبندیهای متفاوتی از عقلانیت انقلاب اسلامی را در حوزه عمل و اعتباریات اجتماعی پیش میکشد.نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مقایسه نشان میدهد که با دو رویکرد عقلانی در انقلاب اسلامی مواجه هستیم که یکی با محوریت مسأله شناخت و راهبرد تعلیم و تربیت معطوف به ایجاد اشتراک نظر بر سر مبادی، مبانی و غایات، بر آن است تا در عقاید و اعمال آحاد اعضای جامعه، جانب وحدت را نگه دارد، و دیگری با اهتمام به طراحی مجاری رفتن از مبادی به سمت غایات، جذب و هضم کثرت در جریان کنشهای اجتماعی همسو و همافزا را ذیل رهبری اجتماعی دنبال میکند.
Purpose:This essay studies how the rationality of the Islamic Revolution is reflected in the epistemic system and practical logic of Shahid Beheshti and Ayatollah Misbah Yazdi as the two popular theorists of the Islamic RevolutionResearch Methodologies:For the study of the approaches and ideas of these thinkers, comparative analysis has been used and finally the reflection of the rationality of the Islamic Revolution in the epistemic system and practical logic of Shahid Beheshti and Ayatollah Misbah Yazd has been compared.Findings: These two thinkers have tried to formulate the problems and needs of their age outside the structural domination of modern rationality, based on a social reading of the school of Islam to have innovation in solving them; to the extent that in the advancement of the Islamic movement, the issue of social leadership is highlighted in the thought of Shahid Beheshti, while in the thought of Ayatollah Mesbah Yazdi, the centrality of cognition and reforming it, is highlighted; each of which proposes different formulations of the Islamic Revolution in the field of action and social rules.Conclusion:The results indicates that we are confronting with two rational approaches in the Islamic Revolution; one of which focuses on the issue of cognition and education strategy aimed at creating a consensus on the principles, foundations and ends, intends to make unity in the beliefs and actions of individuals and the other with designing the paths from the beginning to the end, pursues the absorb and the integration of multiplicity and differences in harmonious social activities under social leadership.
Machine summary:
يافته ها: اين دو متفکر کوشيده اند مسأله ها و نيازهاي زمانه خود را خارج از سيطره ساختاري عقلانيت مدرن ، برپايه خوانشي اجتماعي از مکتب اسلام صورت بندي کرده و براي حل آنها دست به ابداع بزنند؛ تا جاييکه در پيشبرد نهضت اسلامي مسأله رهبري اجتماعي در انديشه شهيد بهشتي برجسته ميشود حال آن که در انديشه آيت الله مصباح يزدي اصالت با مسأله شناخت و اصلاح آن است که هر يک صورت بنديهاي متفاوتي از عقلانيت انقلاب اسلامي را در حوزه عمل و اعتباريات اجتماعي پيش ميکشد.
(بهشتي، ٢٠٠٦: ٤٩ و همو، ١٣٩٠: ٦٤) بنابراين در انديشه شهيد بهشتي (بهشتي، ٢٠١٧ب : ٤٢ و همو، ٢٠١٦الف : ٢١-٤٥) امامت و رهبري جامعه مستلزم ارائه پاسخ هاي روشن به پرسش هاي انسان در همه مسائل عملي مورد ابتلاي اوست و فهم اين که بشر امروز و فردا در جهت خواست ها و نيازها و در ارتباط با توان ها و کارايي خود چه بايد بکند، شناخت تعاليم اسلام به صورت يک نظام عقيده و عمل را ايجاب ميکند و براي دستيابي به چنين شناختي بايد از يک چارچوب روش شناختي خاص تبعيت کرد.
A brief look at the theory of Velayat-e-Faqih, written by by Muhammad-taqi Naderi Qomi, Qom: The Imam Khomeini education & research Institute.
Political theory of Islam, edited and written by Karim Sobhani, Qom: The Imam Khomeini education & research Institute.
Law and politics in the Quran, written by Muhammad Shahrabi, Qom: The Imam Khomeini education & research Institute.