Abstract:
اهداف: روشهای مختلف آموزشی در افزایش کیفیت آموزشی و رضایتمندی دانشجویان، نقش مهمی ایفا میکنند. در سالهای اخیر، آموزش پزشکی دستخوش تغییرات زیادی شده و روشهای جدید آموزشی متنوعی ابداع شده است. هدف این مطالعه، مقایسه رضایتمندی دانشجویان پزشکی از تدریس درس فیزیولوژی به شیوههای سنتی و تلفیقی بود.
ابزار و روشها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی روی 50 دانشجوی پزشکی ترم چهار دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال 1394 انجام شد که بهصورت تصادفی و بر حسب دردسترسبودن انتخاب شدند. ابزار پژوهش، دو پرسشنامه محققساخته بود که پایایی و روایی آنها مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه شماره یک بعد از تدریس مباحث کلیه و غدد بهشیوه سخنرانی سنتی و تلفیقی و پرسشنامه شماره 2 صرفاً بعد از تدریس بهشیوه تلفیقی توسط دانشجویان تکمیل شد. دادهها توسط آزمون آماری T وابسته و بهکمک نرمافزار SPSS 16 آنالیز شدند.
یافتهها: میانگین نمره رضایت دانشجویان از تدریس بهروش سنتی (48/3±80/24) بیشتر از روش تلفیقی (03/4±30/22) بود (0001/0p). در روش تلفیقی، اکثریت دانشجویان در خصوص بیان داستانهایی از زندگی روزمره (76%)، نحوه نشستن سر کلاس (48%)، نسبتدادن نقشهای سلولی به دانشجویان (60%)، نمایش فیلم و انیمیشن (76%)، استفاده از مولاژ (84%) و اعضای واقعی بدن حیوانات (72%) در حین تدریس و بیان موارد بالینی در افزایش انگیزه یادگیری (76%)، نظر موافق و کاملاً موافق داشتند.
نتیجهگیری: رضایت مطلوب دانشجویان از روش سخنرانی بهشیوه سنتی در فهم مطالب و استقبال آنها از شیوههای نوین و فعال یادگیری در امر تدریس، نشاندهنده اثربخشی و کارآیی روش سنتی و لزوم ارتقای آن با روشهای تلفیقی است.
Aims: Different education methods play crucial roles to improve education quality and students’ satisfaction. In the recent years, medical education highly changes through new education methods. The aim of this study was to compare medical students’ satisfaction in traditional and integrated methods of teaching physiology course.
Instrument and Methods: In the descriptive analysis study, fifty 4th semester medical students of Bojnourd University of Medical Sciences were studied in 2015. The subjects were randomly selected based on availability. Data was collected by two researcher-made questionnaires; their validity and reliability were confirmed. Questionnaure 1 was completed by the students after presenting renal and endocrinology topics via traditional and integrated methods. Questionnaire 2 was only completed by the students after presenting the course via integrated method. Data was analyzed by SPSS 16 software using dependent T test.
Findings: Mean score of the students’ satisfaction in traditional method (24.80±3.48) was higher than integrated method (22.30±4.03; p
Conclusion: Favorable satisfaction of the students in traditional lecture method to understand the issues, as well as their acceptance of new and active methods of learning, show effectiveness and efficiency of traditional method and the requirement of its enhancement by the integrated methods.