Abstract:
تحقیقات نشان میدهند که بندرت میتوان اضطراب را به تنهایی تشخیص داد و اختلالات اضطرابی و افسردگی همبودی بالایی دارند. این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله به روش شناختی اجتماعی و مهارت های فرا شناختی بر نگرانی و نشخوار فکری دانش آموزان استعداد درخشان انجام شد.
روشها: فرضیه های این پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه چند گانه ی پلکانی طی 8 جلسه بر روی شش دانش آموز استعداد درخشان مراغه (دبیرستان شهید بهشتی) به صورت نمونه گیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفت. از پرسشنامه های ی نگرانی پنسیلوانیا (میر و همکاران، 1990) و نشخوار فکری(نولن- هوکسیما و مورو، 1991) استفاده شد. درمان فراشناخت و حل مساله به صورت فردی اجرا شد. پرسشنامه ها در خط پایه، انتهای درمان و پیگیری یک ماهه تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل نموداری و ترسیمی و از شاخص درصد بهبودی استفاده شد.
یافتهها: : درمان فراشناخت و آموزش حل مساله به طور معنی داری موجب کاهش شدت نگرانی و نشخوارفکری در مرحله پس از درمان و پیگیری شدند به طوری که به ترتیب در گروه فراشناخت و حل مساله درصد بهبودی برای 6 آزمودنی در متغیر نگرانی 2/57 درصد و 6/51 درصد و در متغیر نشخوارفکری 6/59 درصد و 66 درصد به دست آمد.
نتیجهگیری: به عنوان نتیجه گیری میتوان گفت آموزش ذهن آگاهی و چالش با باورهای مثبت و منفی فراشناخت میتواند در کاهش نگرانی، نشخوار فکری دانش آموزان استعداد درخشان تاثیر بلند مدت تری داشته باشد.
Research shows that anxiety can rarely be diagnosed alone, and that anxiety disorders and depression are highly comorbid. This study was conducted to investigate the effectiveness of problem solving training and metacognitive skills on anxiety and rumination of gifted students.
Methods: The hypotheses of this research within the framework of experimental single case using a step by step multiple based design during 8 sessions in 6 maragheh brilliant talent students by targeted sampling was studied (Shahid Beheshti High School). Pennsylvania's worries questionnaires (Mir et al., 1990) and rumination (Nolen-Huxima and Morrow, 1991were used for research. Metacognitive treatment and problem solving were performed individually. The questionnaires were completed on the baseline, end of treatment and one-month follow-up. The questionnaires were completed on the baseline, end of treatment and one-month follow-up. For analyzing data, graphing and drawing analysis were used as well as the percent of recovery was also used.
Results: Metacognitive treatment and problem-solving training significantly reduced the severity of anxiety and rumination in the post-treatment and follow-up stages, so that in the metacognition and problem-solving group, the percentage of improvement for 6 subjects in the anxiety variable was 57.2% and / 6, respectively. 51% and 59.6% and 66% in the rumination variable were obtained.
Conclusion: as a conclusion it can be said that mindfulness training and challenging metacognitive positive and negative beliefs can reduce anxiety. The rumination of gifted students will have a longer lasting effect