Abstract:
نفوذ اینترنت و فناوریهای نوین در دهه گذشته بر بسیاری از صنایع بخصوص موسیقی اثرگذار بوده است. هدف این مقاله ارزیابی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر درآمد کسب و کار موسیقی صنعتی بود. بدین منظور دادههای درآمد موسیقی صنعتی برای 20 کشور موجود در دوره 2004 تا 2012 استخراج و سپس آزمونهای تشخیص شامل آزمونهای وابستگی مقطعی، ناهمسانی واریانس و F لیمر و هاسمن انجام شد. نتایج برآورد اثرات ثابت مدل دادههای تلفیقی پویا برای دو گروه شاخص کلان و انفرادی فاوا حاکی از آن است موسیقی در زمره کالاهای لوکس بوده و با گسترش فرهنگ (کسب و کار موسیقی با یک وقفه) و بهبود وضع رفاهی مردم(درآمد سرانه)، درآمد کسب و کار موسیقی بهبود مییابد. شاخصهای کلان (مخارج سختافزار، نرمافزار و خدمات فناوری اطلاعات) و انفرادی (ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه) فاوا اثر منفی و معنادار بر درآمد موسیقی دارند.
The penetration of internet and new technologies during the last decade has significantly influenced many industries particularly the music industry. The purpose of this paper is to evaluate the impact of information and communications technology on the income of industrial music. For this reason, we study the data on 20 countries obtained from the International Federation of Record Industry for the period 2004-2012. We first examine the statistical characteristic of the data by conducting the unit root, dependence, and heterogeneity of variance tests. We then estimate the econometric models specified using the fixed effects panel data for both macro and individual ICT indicators. Results show that music is a luxury good, and demand for music increases withhigher income. The impacts of both macro and individual ICT indicators on the income of music industry arealso negative and significant.
Machine summary:
پاور و جانسون (Power and Jansson٢٠٠٤) رابطۀ بـین فـاوا و موسـیقی را بررسی کردند و دریافتند که نفوذ اینترنت ، شبکه های اجتماعی ، و تلفن هم راه در کشـور سوئد به افزایش رقابت در صنعت موسـیقی ایـن کشـور انجامیـده و درآمـد حاصـل از کسب وکار موسیقی نیز افزایش یافته اسـت .
٥. نتایج تجربی برای ارزیابی تأثیر فاوا در درآمد کسب وکار موسیقی صنعتی از شاخص های کلان و انفـرادی استفاده میشود.
متغیرهای توضیحی یا مستقل مدل به دو دسته تقسـیم مـیشـوند: دسـتۀ اول متغیرهای اصلی یا هسته شامل درآمد کسب وکار موسیقی با یک وقفـه ، کـه بیـانگـر گسـترش موسیقی در دورة قبل است وبه نوعی میتواند نشاندهنـدة توسـعۀ فرهنـگ موسـیقی باشـد، و درآمد سرانۀ کشورها، که توضیح دهندة وضعیت اقتصادی و رفاهی افـراد جامعـه اسـت ؛ دسـتۀ دوم شاخص های فاوا شامل مخارج سخت افزار، مخارج نرمافزار، و مخارج خـدمات فاواسـت .
ضـریب بـرآوردی ایـن متغیرهـا نیـز هماننـد متغیرهای کلان فـاوا نشـان مـیدهـد کـه ایـن متغیرهـا تـأثیر منفـی و معنـاداری در درآمـد کسب وکار موسیقی داشته اند؛ به گونه ایکه ، با افزایش ضریب نفوذ اینترنت و تلفـن هـم راه در این کشورها به میزان ١٠ درصد، درآمد کسـب وکـار موسـیقی بـه ترتیـب ٤/١ و ٣/٤ درصـد کاهش مییابد.
شاخص های کلان فاوا نشان دادند کـه مخارج سخت افـزار، نـرمافـزار، و خـدمات فّنـاوری اطلاعـات تـأثیر منفـی و معنـاداری در کسب وکار موسیقی صنعتی دارند.