Abstract:
پیشرفت فناوری ارتباطات و گسترش زیر ساختهای آن ارتباطات را میان افراد در مکانهای جغرافیایی مختلف و از طریق شبکههای
اجتماعی تسهیل نموده است. افراد در این شبکههای اجتماعی قادرند پیامهایی را با یکدیگر مبادله نمایند. چنین فضایی راه را برای
ترویج سریع یک اتدیشه مهیا ساخته و علایق مشترکی را میان اعضا ایجاد مینماید. برخی از افراد از قبیل رهبران عقیده از توان
تاثیرگذاری بیشتری بر سایر افراد برخوردار هستد. این افراد نقش کلیدی در شکلگیری یک جریان و تبلیغ آن دارند. لذا این بستر
برای تمام شرکتها وجود دارد که این افراد و گروهها را شناسایی و با تحلیل رفتار آنها به ترغیب جامعهای از کاربران جهت استفاده
از کالاهای آنها بپردازند. از سوی دیگر در سالهای اخیر اینترنت ظرفیت بالایی جهت مشارکت و حضور اقشار مختلف در شبکه وب
فراهم ساخته است. مجموع این عوامل فرصت را برای شرکتها جهت استفاده از بازاریابی ویروسی مهیا ساخته است. بازاریابی
ویروسی یا دهان به دهان نوعی از بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شرکت به دیگران بر میانگیزد. در پژوهش
حاضر از مرور مقالات و متون علمی مستخرج از پایگاههای داده معتبر» ء جهت گردآوری مطالب استفاده شده است. در انتها پیشنهادهای
نیز ارائه گردید.
Machine summary:
بازاريابي ويروسي نوعي انتقال دهان به دهان پيام توسط افراد است که از اين طريق برخي از پيام هاي بازاريابي مربوط به شرکت ، برند و يا محصولات شرکت از طريق ابزارهاي رسانه اي جمعي (غالبا اينترنت ) در سطح گسترده اي بين عموم جامعه منتشر ميشود (کاپلان و هينلين ٢٠١١،٦).
بازاريابي ويروسي توسط ژوورستون ٩ به صورت يک شبکه پيشرفته ارتباط دهان به دهان به 3- Viral Marketing 4 -Ho & Dempsey 5 -Word of Mouth Marketing ( WOMM) 6 -Kaplan & Haenlein 7 -Steve Jurveston 8 -Hotmail اختصار بيان شده است .
بدين ترتيب ، بازاريابي ويروسي به روندي اطلاق ميشود که طي آن پيام تبليغاتي شرکت از طريق مشتري براي همکاران ، آشنايان ، اقوام و دوستان ارسال ميشود و اين روند تا جايي ادامه مييابد که پيام مانند ويروس بين گروه هاي زيادي از مشتريان بالقوه پخش شده و به سرعت موج عظيمي ايجاد ميکند (آکر١٩٩٠،١١).
12 - Kirby & Marsden 13 - Lindgreen & Vanhamme 14 - Ryu & Feick 15 - Smith et al ادبيات مربوط به تسهيم اجتماعي احساسات نشان ميدهد مردم داستان هاي احساسي که از ديگران مي شنوند را براي سايرين تعريف ميکنند تا بدينوسيله جايگاه اجتماعي خود به عنوان منبع سرگرمي يا لذت تثبيت کنند (هاربر و کوهن ٢٠٠٥،١٧).
17 - Harber & Cohen 18 - Taylor et al 19 - Mc William 20 - Kiesler et al ايجاد بحث در رابطه با يک موضوع : مباحثه حول يک موضوع ، يکي از ايده هاي قديمي شناخته شده درباره بازاريابي ويروسي است که هنوز تا حد زيادي کاربرد دارد.