Abstract:
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط سوء رفتار مربیان با اثربخشی و رضایت مندی کشتی گیـران نخبـه
استان البرز می باشد. این پژوهش از نوع تحقیقات پیمایشی است که در زیر مجموعه تحقیقات توصـیفی
جای دارد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کشتی گیران نخبـه اسـتان البـرز در رده سـنی جوانـان و
بزرگسالان در سال ١٣٩٣ به تعداد ١٤٠ نفر بود. حجم نمونه پژوهش حاضر بصورت تمام شمار برابـر بـا
١٤٠ نفر بوده است، ابزارهای گردآوری برای این تحقیق شامل سه پرسشنامه: بررسی سـوء رفتـار مربـی
(بلوری زاده، ١٣٩٢)، پرسشنامه اقتباسی اثربخشی ادراک شده ورزشـکاران از مربیگـری CES (فلتـز و
همکاران، ١٩٩٩) و پرسشنامه رضایت مندی ورزشکاران (محدث، ١٣٨٨) می باشـد. بـا اسـتفاده از روش
آلفای کرونباخ میزان پایایی آنها به ترتیب ٠. ٩١، ٠. ٩٩ و ٠. ٩٣، محاسبه گردید. از آمـار توصـیفی بـرای
خلاصه کردن و طبقه بندی داده های خام و محاسبه میانگین، فراوانی، انحراف معیار و رسم نمودارها و
جداول استفاده شده است. به منظور تعیین چگونگی توزیع دادهها از آزمون کولمـوگروف اسـمیرنف و از
آزمون رگرسیون گام به گام برای درک رابطه سوء رفتار مربیان (متغیر پیش بین) و دو متغیر اثربخشـی
مربیگری و رضایت مندی ورزشکاران به عنوان متغیر مـلاک و بـرای تعیـین ارتبـاط هـا از روش آمـاری
ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که: بـین سـوء رفتـار مربـی کـه در
مجموع دارای چهار زیر شاخص سوء رفتار عاطفی، سوء رفتار بدنی، سـوء رفتـار جنسـی و بـی تـوجهی
مربی، با اثربخشی مربیگری و رضایت مندی ورزشکاران همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد.
Machine summary:
حجم نمونه پژوهش حاضر بصورت تمام شمار برابـر بـا ١٤٠ نفر بوده است ، ابزارهاي گردآوري براي اين تحقيق شامل سه پرسشنامه : بررسي سـوء رفتـار مربـي (بلوري زاده ، ١٣٩٢)، پرسشنامه اقتباسي اثربخشي ادراک شده ورزشـکاران از مربيگـري CES (فلتـز و همکاران ، ١٩٩٩) و پرسشنامه رضايت مندي ورزشکاران (محدث ، ١٣٨٨) مي باشـد.
بلوري زاده (١٣٩٢) در رساله دکتري خود با عنوان مدل مفهومي ارتباط سوء رفتار مربيان با رابطه مربي - ورزشکار و اثربخشي ادراک شده ورزشکاران از مربيگري ورزشي نشان داد که سوءرفتار مربيان به ويژه متغير بي توجهي مربيان نسبت به ورزشکاران ، بر دو مؤلفه ديگر تأثيرگذار است و اين اثر منفي است .
ابزار تحقيق شامل پرسشنامه مقياس رهبري در ورزش ، انسجام تيمي و رضايت ورزشکاران بود و براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه هاي مقياس رهبري در ورزش با ٤٣ سوال در مقياس ٥ ارزش ليکرت ، پرسشنامه انسجام تيمي با ١٨ سوال با مقياس ٩ ارزش ليکرت و پرسشنامه رضايت مندي ورزشکار با ١٤ سوال در مقياس ٧ ارزش ليکرت بود که روايي آن را ١٥ نفر از متخصصان و اساتيد صاحب نظر دانشگاهي بررسي و تأييد کردند و با استفاده از روش آلفاي کرونباخ ، پايايي آنها به ترتيب ٩٥%، ٩٠%، ٩٠%، محاسبه گرديد نتايج نشان داد بين سبک رهبري آموزش و تمرين ، تکليف مدار و رابطه مدار با همه ابعاد انسجام تيمي و رضايت ورزشکار رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.