Abstract:
هدف از انجام تحقیق بررسی روابط ساختاری هویت برند با رضایتمندی و وفاداری تماشاگران فوتبال شهر تبریز بود. این تحقیق از نظر هدف، از نوع تحقیقات بنیادی و به لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کلیه تماشاگران تیم تراکتورسازی تبریز در سال 1396 بودند. به منظور جمع آوری دادهها و اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه های هویت برند (باتاچاریا و سِن،2003)، رضایتمندی مصرف کننده (ماتیلا و همکاران، 2011) و پرسشنامه وفاداری مصرف کننده(چاولدهوری و هولبرگ، 2001) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی و برای ارائه مدل، تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و lisrel 8.8 استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین هویت برند با وفاداری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. سایر تحلیل ها نشان داد که ارتباط بین هویت برند با رضایتمندی مشتریان مثبت و معنی دار بود. به طور کلی می توان گفت که اصالت برند نقش بسزایی در وفاداری و رضایتمندی مشتریان دارد.
Machine summary:
يافته هاي تحقيق نشان داد که بين هويت برند با وفاداري رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.
پيشنهاد شده است که شرکت ها ميتوانند با اعمال نفوذ در رابطه مشتريان با شرکت ، اطلاعات محرمانه اي در خصوص نيازهاي آنها به دست آورند و به همين از آنجا که منابع سازمان محدود است ، تمام عوامل موثر بر رضايت مشتريان براي سازمان ها ميسر نبوده ، لذا شناخت ، طبقه بندي و اولويت بندي اين عوامل ميتواند سازمان را در توجه و تمرکز بر روي عوامل مهم و تاثيرگذارتر کمک نمايد.
مطابق جدول ١ مي توان گفت ضريب مسير رابطه ميان هويت برند و وفاداري مشتريان ٠/٧٩٨ است .
لذا بين هويت برند با رضايتمندي مشتريان رابطه معني داري وجود دارد.
بر اساس يافته هاي تحقيق ، بين هويت برند با رضايتمندي مشتريان از برند رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
يافته هاي حاصل از بررسي اين فرضيه ، با يافته هاي تحقيقات احمدي و همکاران (١٣٩٣)، حسيني و همکاران (١٣٩٠)، خوجه (١٣٩٣)، محمدي (١٣٩٢)، ميرزايي (١٣٩٢)، دهدشتي شاهرخ و همکاران (١٣٩١)، هي و همکاران (٢٠١٢)، همسو است .
ساير يافته ها نشان داد که بين هويت برند با وفاداري مشتريان رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.
يافته هاي حاصل از بررسي اين فرضيه ، با يافته هاي تحقيقات احمدي و همکاران (١٣٩٣)، حسيني و همکاران (١٣٩٠)، خوجه (١٣٩٣)، محمدي (١٣٩٢)، دهدشتي شاهرخ و همکاران (١٣٩١)، هي و همکاران (٢٠١٢)، همسو است .
Social identity perspective on brand loyalty, Journal of Business Research, Vol. 11, Issue 1, pp:.