Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه بین سبکهای رهبری مدیران باشگاههای ورزشی با میزان رضایت مشتریان باشگاهها انجام شد. ارزیابی پیشبینیپذیری سبکهای رهبری مدیران بر اساس ویژگیهای شخصیتی آنها نیز هدف دیگر پژوهش بود. جامعه آماری پژوهش، در مورد مدیران، تمام مدیران باشگاههای ورزشی منطقه یک تهران بود. جامعه آماری مربوط به مشتریان، تمام مشتریان باشگاههای ورزشی منطقه یک تهران بود که مدیران آنها در نمونه پژوهش حضور داشتند. تعداد مدیران شرکتکننده در پژوهش، 32 نفر بود که با نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تعداد نمونه مربوط به مشتریان نیز برای محاسبه نمره رضایت مشتریان، 10 نفر از هر باشگاه بود که در مورد مدیریت آن باشگاه نظر میدادند. انتخاب مشتریان به صورت انتخاب تصادفی روز و ساعت حضور آنها در باشگاه بود. برای جمعآوری دادههای پژوهش، از سه پرسشنامه سبکهای رهبری کلارک، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو پنج عاملی- 60 سؤالی و برگه رضایتسنجی از مشتریان باشگاهها (محققساخته)، استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که تمام انواع سبکهای رهبری، با میزان رضایت مشتریان همبستگی معنادار داشتند. همچنین ویژگیهای شخصیتی مدیران، 79 درصد از سبک رهبری خودکامه، 47 درصد از سبک رهبری دموکراتیک، و 77 درصد از سبک رهبری واگذارکننده در آنها را تبیین و پیشبینی میکرد. یافتههای این پژوهش میتوانند به صاحبان باشگاههای ورزشی کمک کنند تا بهترین سبکهای رهبری را بشناسند و آنها را به عنوان ملاکهای مهم انتخاب مدیران باشگاهها در نظر داشته باشند تا به یکی از مهمترین اهداف انسانی و تجاری یعنی رضایت ورزشکاران (مشتریان باشگاهها) دست یابند.
AbstractThis study aimed to determine the relationship between leadership styles of general managers and club customer satisfaction in sport clubs. In addition, the next goal of the current study was to evaluate the predictability of general managers' leadership styles based on their personality attributes. The population of the study was 32 general managers of sports clubs in district one of Tehran city who were selected by simple random sampling. All the customers of these sports clubs, including the sample number to calculate the customer satisfaction score, were 10 people from each sport clubs, who commented on the management of that sports club. Customers were randomly selected on the day and time of their visit to the club. To collect data, three questionnaires were used, which were: The Clark Leadership Style Survey, The 60-item NEO Five-Factor Inventory, and a researcher-made sheet of satisfaction of sports club customers. Taken together, the results suggest that all types of leadership styles have a significant correlation with customer satisfaction. Furthermore, the personality attributes of general managers have been explained and predicted, which were 79% for authoritarian leadership style, 47% for democratic leadership style, and 77% for devoted leadership style. In short, sports club owners can be assisted to recognize the best leadership styles and consider the best style as important criteria for selecting club general managers. As a result, general managers will achieve one of their most important business goals, which is to satisfy club customers.
Machine summary:
com Evaluating the Relationship between Managers’ leadership Styles and Customer Satisfaction in Sport Clubs: The predictive role of personality attributes in the leadership styles of general managers Purrezaian, H.
(PhD) Abstract This study aimed to determine the relationship between leadership styles of general managers and club customer satisfaction in sport clubs.
با توجه به توضيحات ارائه شده ، مهم ترين مسئله پژوهش حاضر اين است که آيا بين سبک هاي رهبري مديران باشگاه ها و ميزان رضايت مشتريان ، رابطه معناداري وجود دارد.
مسئله دوم پژوهش نيز اين است که آيا ميتوان بر اساس ويژگيهاي شخصيتي مديران ، سبک هاي رهبري آن ها را پيش بيني کرد.
همچنين پس از محاسبه دوربين واتسون ، از مدل رگرسيون همزمان ، جهت ارزيابي پيش بيني - پذيري سبک هاي رهبري بر اساس ويژگيهاي شخصيت ، استفاده شده است .
جدول ٥، نشان دهنده خلاصه مدل رگرسيون سبک رهبري خودکامه بر اساس ويژگيهاي شخصيتي مديران است .
جدول ٦، ارائه دهنده تحليل واريانس وابسته به مدل رگرسيون سبک رهبري خودکامه بر اساس ويژگي - هاي شخصيتي مديران است .
جدول ٨، نشان دهنده تحليل واريانس وابسته به مدل رگرسيون سبک رهبري دموکراتيک بر اساس ويژگيهاي شخصيتي مديران است .
نخستين يافته پژوهش حاضر اين بود که بين سبک هاي رهبري مديران باشگاه ها و رضايت مشتريان (ورزشکاران ) رابطه آماري معناداري وجود دارد.
يافته دوم پژوهش اين بود که سبک هاي رهبري مديران ، قابل تبيين و پيش بيني بر اساس ويژگيهاي شخصيتي آن ها هستند.