Abstract:
در علوم مدرن در مورد فرهنگ بحثهای زیادی انجام شده است اما شناخت معضل فرهنگی بهدلیل ادعای خنثی بودن این علوم همواره مغفول مانده است. دراین پژوهش تعریفی برای معضل فرهنگی برمبنای این علوم ارائه می-دهیم. ازاینرو، ابتدا به تعریف مفاهیم اپیستمه و پارادایم پرداخته سپس به بیان مکانیسم تغییر اپیستمه برمبنای تغییر پارادایم اشاره خواهیم کرد. باتوجهبهاین مکانیسم، پارادایمهای شاخص سه دوران باستان، مدرن و پسامدرن و اپیستمههای متناظر با هریک («خودمرکزی»، «توجه به دیگری» و «واقعیت مجازی») را معرفی میکنیم. همچنین، علت به وجود آمدن معضل فرهنگی، تضاد اندیشهای است که درنتیجۀ التقاط میان اپیستمه با پارادایمی جدید رخ میدهد. علت اینامر تغییر سریع پارادایم و کُندی تغییرات اپیستمه است. همچنین در این نوشتار نشان خواهیم داد که تضاد اندیشهای بهوجود آمده ازاینطریق درنهایت فرد را بهنوعی از «ازخودبیگانگی» میرساند و در اجتماع ناهنجاری و معضل فرهنگی را بهوجود میآورد. بدینترتیب، اولین گام برای مقابله با معضل فرهنگی آگاهی بهوجود تضاد اندیشهای ناشی از التقاط بین اپیستمه و پارادایم است. تبیین فلسفی معضل فرهنگی میتواند برای یافتن راهکارهای مناسب برای مبارزه با ناهنجاریهای اجتماعی نقش بسزایی داشته باشد.
The notion of culture has been discussed in modern science, but there is no discussion on the cultural issues because modern science claims neutrality. In this article, we show definitions of the concepts of episteme and paradigm, then we show change of paradigm is the cause of episteme changing. We introduce the three significant paradigms of the antique, modern, and post-modern eras and use them to introduce the corresponding epistemes which are "self-centrism", "altruism" and "virtual reality", respectively. In this manuscript, we also will see that cultural issue is a result of thinking contradiction which happens when a paradigm changes more quickly than episteme. This contradictory thinking is a consequence of incompatible mixing of old episteme and new paradigm which can be found in the new civilizational instruments. We show that thinking contradiction causes a kind of self-alienation. Finally, we conclude that the first step to finding a solution for the cultural problems is to recognize this contradiction. Explaining the philosophy of cultural issues is crucial to confront social abnormalities.