Abstract:
امروزه کسب و کارهای خانگی از بخشهای حیاتی و ضروری فعالیتهای اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب میشوند. بر همین اساس فراهم بودن بستر برای این نوع کسب و کارها چالش و دغدغه بسیاری صاحبان کسب و کارهای خانگی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ویژگیهای شبکه اجتماعی کارآفرینان در ارتباط عوامل تأثیرگذار شبکههای اجتماعی بر توسعه کارآفرینی کسب وکارهای خانگی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران و کارشناسان کسب و کار صنایع غذایی میباشند که 150 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت بررسی روائی و پایایی ابزارهای اندازهگیری به نتایج مدل اندازهگیری استناد شد که روایی و پایایی آنها تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد، عوامل تأثیرگذار شبکههای اجتماعی هم بصورت مستقیم و هم با واسطه ویژگیهای شبکه اجتماعی کارآفرینان بر توسعه کارآفرینی کسبوکارهای خانگی تأثیر دارند. با توجه به تأثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کارهای خانگی، نتیجه میشود، توسعه این شبکههای اجتماعی میتوان به توسعه کسب و کارهای خانگی منجر شود. در همین راستا لازم است، اقدامات لازم برای این مهم صورت گیرد.
Nowadays, home-based businesses are considered as a vital and crucial section of economic activities in developed countries. In terms of job creation, and innovation in offering products or services, home-based businesses can induce extensive diversity and variation to community and economy of a state. Furthermore, home-based businesses are an apt starting point for the youth to launch an individual business because it is a simple and easy one comparing to other types of business. The present study aims to investigate the mediating role that characteristics of entrepreneurs' social network play in relation to factors of social media which influence entrepreneurship development of home-based businesses. In terms of purpose, the present study is applied, and in terms of data collection, it is a descriptive correlational one. The statistical population of this study includes managers and experts of food industry business and 150 of them were selected by simple random sampling. Data collection tools are researcher-made questionnaires. The results from the measurement model were cited in order to evaluate validity and reliability of measurement tools and the conclusions confirmed validity and reliability of the questionnaires. Structural equation modeling (SEM) was used with Smart PLS software in order to analyze the data. According to the obtained results of the research, the effective factors of social media influence entrepreneurship development of home-based businesses both directly and by mediation of the characteristics of entrepreneurs' social network.